Hjälp nybörjare med sparande

Hej! Är 20 år och drar in ca 25k i månaden och vill börja spara lite mer seriöst för framtiden såsom husköp och allt därtill

Så hade velat fått lite tips och råd vilka fonder eller aktiefonder jag ska spara i. Och vad är ens skillnaden på aktiefond och vanlig fond? :thinking:

Vilken summa jag hade tänkt lägga in varje månad på olika fonder har jag inte kommit fram till än men säg 5k ungefär och sen såklart öka summan när jag får bättre lön i framtiden. Vilka fonder/aktiefonder ska jag välja? Eller om det finns något annat sätt att spara i än fonder är också välkommen

2 gillningar

Börja här: Kom igång rätt och lätt med ditt sparande och investerande

Annars är väl ett bra startråd som brukar ges att titta på Lysa eller Opti. Två fondrobotar där man får svara på tidshorisont och riskvillighet och sedan får en rekommendation om en fördelning mellan aktiefonder och räntefonder.

Om du hellre vill “spara själv” så är det bra att ha minst 80% i en global indexfond i botten och sedan välja breda indexfonder för Sverige och/eller småbolag efter tycke och smak. Det viktiga är att hitta fonder som har låga avgifter.

Aktiefond är en av de två vanligaste formerna av fonder, den andra är räntefonder. Aktiefonder kan delas upp i aktiva resp. passiva fonder. I aktiva fonder försöker fondbolaget hela tiden hitta den mix av aktier inom ett visst område som ger bäst avkastning. Passiva fonder är oftast indexfonder, där fondbolaget försöker köpa alla aktier inom ett visst område så att de inbördes motsvarar t.ex. marknadsvärdet (stora bolag, stor andel; små bolag, liten andel).

3 gillningar