jag är väldigt ny på det här med fonder. Jag skulle vilja be om lite tips, på vilka fonder som det rekommenderas att spara i, om det är möjligt? Jag är 31 år, och tänkte börja månadsspara 1000-2000 kr. Jag hade tänkt det som pensionssparning, så då känns det som att 100% aktier är det som jag ska ge mig på då jag antagligen inte kommer ta ut pengarna förrän om 30~ år.
Om jag inte tänker röra pengarna på 34 år, är ISK fortfarande värd att satsa på och betala schablonskatt varje år eller är det mer värt att inte köra ISK och betala skatt den dagen jag säljer den?
Vissa tycker att det räcker med 1 billig global indexfond, t.ex. Länsförsäkringar Global Indexnära (Småspararguiden)
Du kan investera i några fler fonder (typ 5 totalt) för att exponera dig mot fler marknader (RikaTillsammans)
Du kan använda en fondrobot som investerar i typ 5 fonder och ombalanserar när det behövs (Lysa)
Jag hade nog börjat med Länsförsäkringar Global Indexnära. Vill du ha mer än 1% exponering mot Sverige kan du lägga till en svensk fond också, jag hade tagit Spiltan Aktiefond Investmentbolag. På Avanza kan du lätt starta en månadssparande i fonderna. Sen senare när du får mer intresse kan du börja ändra lite mer om du vill.