Hej!
Jag har haft en summa pengar i allemansfonder etc på fondkonto sedan jag var liten. Jag har nu bestämt mig för att betala min skatt på dessa, och sätta in dem på ISK istället, för att börja på ny kula. Jag har ca 600 000 kr att investera, men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Jag har läst en del på Hembergs blogg, och han rekommenderar att man placerar pengarna i räntefonder (gärna tre stycken) så länge, och sedan investerar 1/10 per kvartal. Jag vet att det ofta debatteras hur vidare det är bäst att investera allt på en gång eller sprida ut det, men jag tilltalas av tanken att sprida lite på det.
Hur bör jag tänka med pengarna som ligger och “väntar på att investeras”? Är räntefonder vettigt? Om så, vilka?
Vad bör jag sedan investera i? Mitt tidsperspektiv är långt, minst 10 år, och jag är inte superaktiv som sparare. Jag tänker mig kanske max 5 olika fonder. Billiga.
Någon som har några bra tips och råd för hur jag ska tänka? Just nu har jag pengarna på konto i ISK, vilket ju såklart inte är speciellt bra.
Tack på förhand!