Hur ska jag fördela fonderna?

Hej,

Jag har läst mängder av artiklar om sparande i fonder nu i ca 2 mån och jag tackar för de senaste tipsen om 2018 års bästa aktiefonder här på sidan. Jag har dock inte kommit igång med mitt sparande än.

Jag är 52 år o kan spara 10 000 kr i mån i ca 13-15 år tänker jag, då jag går i pension vid ca 65-69 års ålder. Jag vill gärna ha så stor avkastning som möjligt på mina pengar o blir förvirrrad av alla tips om sparande i fonder. Vilka fonder jag ska ha vet jag.

Billiga indexfonder o dem som presenterades som de bästa här nu 2018. Men- hur ska jag placera dem o i vilken proportion?

I de portföljer som nämns här på Rika tillsammans finns ju räntefonder med- de ger väl inte så stor avkastning över tid, och stor andel Sverige fonder- vilket känns som riskabelt.

Dessutom-ska man inte ha minst 7 olika fonder och mest global - 80-90 % och sedan 10-20 något spetsigare? Hur ska jag tänka? Jättetacksam för era svar!

Jag skulle rekommendera antingen:

Det vill säga att ligga på en mix mellan 60-90 % i aktier och 40-10 % i räntefonder. Det kommer en ny uppdatering inom kort med de portföljerna, men det kommer vara ganska likt hur det ser ut idag.

Global
Länsförsäkringar global indexnära 30%
SPP aktiefond global 30%

Sverige
Spiltan aktiefond investmentbolag 15%

Europa
Vanguard FTSE Developed Europe (VGEU) 10%

Tillväxt
Swedbank Robur Access Asien 5%

Vad tror du om denna fördelning?

Det ser ut som en rimlig fördelning Tobias om planen är lång sikt. Gissar att de resterande 10% är tänka till räntefonder då jag får dessa aktiefonder till 90%?