Svårt att komma igång

Jag är 19 och har länge funderat på att börja placera mitt sparande. Jag har fast anställning men får tjänstledigt eftersom jag ska göra värnplikt nu i år. Jag vet inte om jag ska börja med att placera sparandet innan värnplikten eller om jag ska vänta tills efteråt. Jag vet inte heller hur jag ska komma igång riktigt, det känns som ett stort steg att skapa en buffert och investera resten när man inte vet hur det blir med att flytta hemifrån och sådant. Några tips?

Tack på förhand!

1 gillning

Tipset är att komma igång. Sluta fundera och börja göra.

börja med att skapa en automatisk överföring på ett löjligt lågt belopp. När det väl är igång kommer du glömma bort att det rullar på utan att du behöver göra något.

Månadssparande ftw! Just do it :flexed_biceps:t2::trophy:

1 gillning

Utifrån att framtiden är väldigt oklar hade jag börjat med att spara på ett konto med okej ränta! T.ex. SBAB eller din vanliga bank om de erbjuder fasträntekonto. När du fått in rutinen på att spara varje månad och vet lite mer hur framtiden ser ut kan du börja tänka på fonder, men börja med att bara få igång ett månadssparande, gärna innan lumpen så vanan hinner sätta sig :blush:

Glömde skriva i inlägget att jag redan har sparat en större summa på ett bankkonto. Jag undrar om jag ska börja placera pengarna i indexfonder o.d?

Du är inne på helt rätt spår, att börja spara nu kommer att förändra ditt liv. Som andra skriver, en hundralapp eller två är för att få in vanan. När den sedan väl sitter växlar du upp och ökar på beloppet och sätter upp ett automatiskt månadsspar på ISK i en global indexfond. Klart! Innan du fyllt 40 år kanske du inte behöver jobba mer.

Så en stående överföring till en global indexfond är det som gäller?

8 gillningar

Det är iallafall det enklaste eftersom det inte kräver någon handel eller research från dig. Och det som har bäst odds att ge bra avkastning över tid eftersom de flesta som håller på med egen research och handel gör det sämre än indexfonderna.

Sen finns det många andra alternativ. Som andra fonder, egna aktiestrategier, räntepapper, mm. Men alla dessa är till för om man är intresserad, har tid och lust att sätta sig in i varför man ska välja det ena eller andra istället för, eller som komplement till indexfonden. Det kommer du inte ha under värnplikten iallafall.

Så ja. För dig just nu är det nog att behålla en buffert för sånt du kan behöva betala i närtid, och sen investera resten plus en stående månadsinsättning i en global indexfond som gäller.

Sen tycker jag ju att ett investerande inte ska va bara för nöjen långt in i framtiden. Utan du kan gott ta lite avkastning till nöjen under permissioner om börsen gått bra. Det ska va kul att va en investerare.