Behöver lite råd och hjälp från er.
Jag är 22 år gammal och har precis insett att jag måste börja spara och investera då jag inte gjort det tidigare. För några veckor sedan så fick jag ett akut intresse för aktier. Jag har försökt att läsa på lite och kollat runt forum för att ta reda på vad jag ska köpa (inte jätte smart, det vet jag) Men det slutade med att jag lagt in ca 6000kr på aktier och fonder.
Investor B 80,3% - Genomsnittligt värde = 271,88kr
Län Global index 15,08%
Men jag har också hetsat mig till att försöka göra ISK-bets (tror att det är så man kallar det). Jag har kanske tjänat 500kr på att göra det med små summor. Men börjar inse att detta ä väldigt farligt för mig då jag har väldigt lätt att fastna och söka efter dopamin med hjälp av min ADHD. Sak samma.
Jag vill förändra mitt och mitt sambos liv, långsiktigt. Problemet är att jag har verkligen svårt att förstå vilka aktier eller fonder man ska investera i. Jag är villig att riskera lite men ändå hålla mig på den säkra sidan. Ni är välkomna med råd
Ännu en sak, jag förstår inte hur man ska tänka när man ska investera i långsiktiga aktier. Om man igår från Investor. Gjorde mitt första köp och det var investor B, 1st - 240kr. Sen har jag några små köp det vill säga köpt antigen 1 eller typ 4st. (Har totalt 14st). Men nu är Investor B uppe i 290kr, får FOMO. Borde jag köpa mer borde jag vänta tills det går ner eller borde jag bara köpa så mycket jag kan och så ofta jag kan eller göra stor köp när jag får lön. Ni förstår. Ge gärna tips så är ni snälla.
Har börjat läsa runt på dennna hemsida och försöka utveckla mig inom detta område på ett smart och vettigt sätt. Men är öppen för att lära mig mer och kommer lära mig mer.
Tack i förhand