Fördela mellan aktier och fonder

Hej,

Jag har sen tidigare sparat lite i fonder, men har nu valt att ta mer strukturerade beslut i sparandet.

Jag har tagit en klumpsumma från mina fonder och investerat det i aktier som har rekommenderas för nybörjare av olika källor och har ett splittat fondsparande med majoritet i global index fond.

Tanken är också att sätta av 4000kr varje månad till sparande, antingen i fonder eller aktier. Min fråga är då helt enkelt hur jag borde tänka gällande fördelning av fond/aktie?

Vad är målet ned ditt sparande och i synnerhet med exponeringen mot direktägda aktier?

3600kr till dina fonder (billiga och breda indexfonder?) och max 400kr till dina aktier.

Då sparar du 90% i det som forskningen visar är det bästa och 10% i ren spekulation i enskilda aktier.

Globala indexfonder är aktier.

Jag hade kört 100 % fonder.

2 gillningar

Mitt mål är långsiktigt och detta är inte pengar som ska tas ut inom närmaste framtid.

Anledningen att jag valt att börja med aktier är att jag har börjat få ett lite intresse för det och vill även hålla mig mer uppdaterad om vad som händer och hur det påverkar min ekonomi och mina fonder.

Ok, det låter ju rimligt. Dock känns 400 kr rätt lite att sätta av till aktier då många aktier ligger över 400kr. Men det kanske bara är att jag inte är så insatt än?

Du kan alltid skippa att riskera dina pengar på att direktäga aktier, och fortsätta investera i Globalfonder med låg avgift.
Ta istället ett excelark och skriv ner vilka aktier du tänkt köpa och till vilket pris, så går du tillbaka några månader senare och ser om du hade tänkt rätt eller inte.
Inte lika roligt kanske, men du slipper riskera pengar på något du själv verkar inse att du inte bemästrat än. Det här forumets ståndpunkt överlag är att aktiehandel inte öht går att bemästra, så du kommer i så fall spara massor av stålar på det här viset.

2 gillningar

Absolut en bra anledning! :slightly_smiling_face: Så länge du är beredd på att det troligen kommer att kosta dig lite i avkastning och höjer risken.

Därför håller jag med @MattiasA90 , köp bara aktier med en liten del av ditt sparande.

Tack för input alla! Har tagit beslutet att nu början lägga 3400kr på min fond-portefölj med fokus på global fond. 600kr får gå till aktier som jag sakta växer medans jag lär mig “spelet”.

2 gillningar