Mitt första inlägg här
Jag är mitt i livet med utflugna barn .
För att göra en lång historia kort så har vi sålt vårt hus och flyttat till lägenhet. Reavinsten är betald och vi har inga skulder eller lån.
Jag har en summa pengar över som nu är på sparkonto med ca 3,8% ränta på 6mån.
Även en summa på rörligt sparkonto.
När de ”låsta” pengarna med ränta kan tas ut funderar jag på att sätta in dom i fonder. Tänker då ca 70%i Global och resten i Sverige samt tillväxt.
Har nu sparande på Isk i bla Globalfond,indienfond,investor samt några få andra bolag i aktieportföljen.
Min sparhorisont är 10år eller mer
Och pga billigare boende kommer jag även månadsvis sätta in pengar.
Hur bör man portionera ut insättningarna?
En del menar man ska sätta in allt på en gång alt sätta in mindre summor månadsvis.
Hej och välkommen till forumet!
Jag rekommenderar att läsa den här artikeln som avhandlar ämnet
Ja bra tråd som @MattiasA90 länkade till. Jag har själv stoppat in stora klumpsummor på en gång då jag vill vara investerad så snabbt som möjligt. Tar man allt på en gång är det statistiskt rätt. Delar man upp kan det vara känslomässigt rätt. Jag tänker att 6 siffriga belopp kan man sätta in allt på en gång. 7 siffriga belopp kan man dela upp flera gånger.
Tackar. Japp den har jag kollat.
Och spontant känns det som jag kommer sprida ut lite pga ångesten när det går ner😁
Då är det förmodligen rätt strategi för dig Allt behöver inte optimeras och vara statistiskt rätt hela tiden.
Låter bra. Tänker mig ca 70% Globalfond ,ca 20% Plus Alla bolag Sverige samt resten på Tex Jupiter India
Håller på att justera lite så det blir va 70%Avanza Global,20% Plus alla bolag samt 10% Avanza Emerging market (eller liknande).
Har även en del Investor aktier sedan några år
Och Spiltan aktiefond investmentbolag.
Känns lite onödigt att ha Spiltan när jag redan har Investor och Plus alla bolag…? Kanske bättre göra mig av med den och fördela på övriga fonder?
Låter som en bra portfölj