Har hängt lite på forumet ett litet tag och blir intresserad av att börja med aktier och fonder. Är runt 30, ångrar mig att jag inte intresserat mig för detta innan men tyvärr aldrig hållit på med detta förr så är totalt nybörjare. Har inte heller något större kapital att börja med, ett par tusenlappar mest då vi är i en tuff situation ekonomiskt just nu.
Var börjar man? Vad ska man tänka på? Vad ska man läsa etc?
Tack på förhand
Börja med en global indexfond på ett investeringssparkonto och sätt av ett automatiskt sparande per månad. Medan det växer lär man sig och kan avvika från den smidiga vägen om man önskar. Jag tipsade om SAVR till min ena tonåring, som gillade formatet. Vill man gräva djupare så kan t ex Avanza vara bättre, men att börja är viktigast än hur plattformen ser ut.
btw… jag hade bara skulder vid 30. 30 är absolut tidigare än de flesta att börja tänka mer aktivt på ekonomi och sparande.
Toppen att du vill komma igång! Smidigast är att starta ett isk på din vanliga bank och välja den billigaste globala indexfonden du kan hitta där och sätta upp ett automatiskt månadssparande.
Den säkra delen av din ekonomi lägger du på sparkonto. T.ex buffert och målsparade för konsumtion på 0-3 år. Resten placerar du i indexfonden.
När du gjort detta så har du gjort tillräckligt för att få en grym ekonomi när du går i pension, bättre än de flesta. Och detta sätt att spara/investera passar lika bra för nybörjare som för proffs så du behöver inte känna att du gör något som sämre än andra.
Under tiden kan du sedan lära och läsa på här på forumet. Men det finns en tendens att ju mer man lär sig och läser på, desto sämre presterar man nästan för man vill hela tiden optimera och finjustera.
Många som är teoretiskt kunniga presterar sämre än den där globala indexfonden som jag rekommenderar dig.
Du har redan fått bra svar, men jag vill bara trycka lite extra på att pengar som ni eventuellt behöver i närtid (0-3 år) och en buffert inte ska vara placerade på börsen. Du nämner ju att ni har en tuff ekonomisk situation. Har ni t.ex en buffert ni känner er trygga med är det bara att köra på.
Grattis till att ha börjat intressera dig för sparande runt 30-årsåldern. Jag fick upp ögonen för detta när jag var 15 år äldre än vad du är nu.
Glömde nämna att jag har ett isk konto på min bank LF. Antar att jag kan köpa innehav i LF Global Indexnära genom min internetbank eller är det bättre att göra det via Avanza eller Nordnet?