Individuellt pensionssparande (IPS)

Hej.

Har precis flyttat mitt IPS-sparande från Swedbank till Avanza. Jag tittar på Avanza Auto, någon generationsfond alternativt använda mig av fördelning utifrån RT globala barnporrfölj!
Jag är 49 år så jag tänker att min sparhorisont är mer än 10 år vilket gör att 100 % aktiefonder i dagsläget fungerar men inom snar framtid behöver jag vikta ner risken och lägga till räntefonder vilket jag tycker är väldigt komplicerat varför jag funderat på just Avanza Auto eller någon generationsfond som då hjälper mig med den omfördelningen!

Har ni några kloka tankar?

Min IPS och övrig TP har jag 100 % avanza global i. Skulle kunna tänka mig 25 % avanza zero istället.

Aktiedelen känner jag mig bekväm med men hur tänker du gällande risk när tiden börjar närma sig för uttag av pensionen då man vill minska aktiedelen och öka räntedelen?

1 gillning

Stämmer men inte så svårt att göra manuellt heller. Om man ligger med 100% aktier och ska tex ner till 30% vid pension så får man in en gång om året med start 7 år före tänkt pensions och ökar på räntedelen till 10%, till 20% etc.

Räntedelen kan man sätta i AMF Mix och AMF Lång eller Storebrand Obligation. De verkar vara bästa valen utifrån Ränte tråden för 2023 även om avsnittet inte publicerats (om det nu blir något ränteavsnitt i år)

Men visst om man vill slippa de 7 tillfällena så kan en generationsfond vara ett alternativ, om än vanligtvis något dyrare.

Lycka till :grinning::+1:

2 gillningar

Låter rimligt att sänka risken om man avser att ta ut all deg direkt vid pensionering. Här bör man förstås se till att man inte hamnar i en ogynsamm marginalbeskattning om man har så mkt pension att ta ut. Tumregeln är väl 10 % räntor för varje år närmare pensionen om den infaller inom tio år. Så 50 % räntor 5 år från pensionen. Du gör en om allokering manuellt på kontot när tiden är inne, säljer 10 % aktiefond, köper lämplig räntefond för pengarna.

Försöker bara hålla mig till aktier på ips. 2 orsaker till det. Ett: IPS är det enda pensionssparande som man får spara i aktier (högre risk/chans), Tjänstepension o PPM är ju bara fonder. Två: Slippa fond-avgifterna → Eftersom många av våra svensk-inriktade fonder ändå mest äger våra svenska storbolag kan man lika gärna köpa dem själv och slippa den årliga fondavgiften. Betalar bara köp- o säljcourtage vid eget aktieinnehav.

Avanza Zero och Nordnet indexfond Sverige 0% i alla avg. Svårt köpa det billigare själv när man handlar rena Svenska aktier :wink: . Lika svårt slå de gratis fonder långsiktigt att köpa själv storbolags aktier :+1:

1 gillning