Privat pensionsspar månadsvis

Hjälp mig med tips / råd.
Jag har månadspar på Folksam där jag sätter av 1000:- / månad och där har jag märkt att avkastningen går trögt sedan jag följt Jan och Caroline om att avgifterna äter upp avkastningen. Sedan start 2021 4% i avkastning det tycker jag är är för dåligt!
Jag har nu istället öppnat ett ISK på Lysa för mitt pensionsspar. Då tar Folksam ut en avgift på 1000:- som jag blev väldigt irriterad på.
Så min fråga till er är ska jag betala de 1000:- och flytta till lysa eller ha sparandet kvar

Tack
Daniel

Bra att du är observant!
Vad är det för sparande du har? En ISK/KF? En pensionsförsäkring?
Hur förvaltas pengarna? I fonder? Eller traditionellt förvaltning?

Var är det Folksam tar ut 1000:- för? Flyttavgift?

2 gillningar

Hej Monica, det är en privat kapitalförsäkring med traditionell förvaltning med återbäringsränta tillvaka till kund som nu är på 8%.
Ja det är en avgift som de tar ut men som minskar för varje år som går med högst avgift från start från 10 år och som minskar för varje år som går ner till 0 år. Lite osäker på detaljerna just där dock…

Hur gammal är du? :smiley: Hur långt har du kvar till pension? Det avgör lite.

Nej jag är bara 46 år🙂

Jag hade bytt till ett ISK och förvaltat själv med billig global indexfond. Med så lång tid kvar så är det stor sannolikhet att du tjänar på bytet.

2 gillningar

Jag tror jag fick ett utskick i början av månaden att folksam börjar med en flyttavgift på (tror det var) 400:-.

Men jag har ingen tydlig bild av vilken produkt det gällde eller vilken du har, så se det som rent anekdotisk.

När jag sålde av min KF hos Folksam och jämförde mot Avanza så sparade jag över 700:- per år enbart på skalavgifter på KF hos Folksam.

Folksam är ialla fall tydliga med vad de tar betalt, logga in och läs dina värdebesked och årsbesked så ser du om det lönar sig att flytta, sannolikt bör du springa så fort som möjligt.

Själva placeringen kan man inte direkt klandra dem för, men har du hittat hit, så löser nog sig den delen också med 20års sparhorisont.

1 gillning

Om du flyttar så erbjuder Avanza ofta upp till 1000 kr i ersättning för andra bolagets flyttavgift. Kan vara värt att kolla om du kan tänka dig att göra en egen fondportfölj istället för Lysa

1 gillning

Jag har själv en TF KF via Folksam. Gissar att du har liknande villkor som min har.

Min var ”låst” i tio år från start, under denna period är avgifterna extra höga.
Min har haft 4-5% avkastning i snitt per år senaste 20 åren, efter skatt och avgifter.
Flyttar, insättningar och uttag kostar, om jag förstått rätt.

Så mitt råd är. Ta ut 90% av summan på Folksam och flytta till en ISK på din bank, köp en bred, bra och billig indexfond och kör in allt nytt sparande där.

Jag gjorde så för två år sedan. Tanken är att KF får ticka på som lite krockkudde och kan vara ok som komplement till aktier när jag närmar mig min pension.

Om 20 år är det skönt att ha detta alternativ, om jag vill, utan att börja om på nytt med dyra villkor.

Tack för tipset Mattias🙂 så tänker jag också det du är inne på här att man hinner tjänar in den tusenlappen alla dar i veckan med låg avgift i annat sparande den tiden som är kvar.

Jag ville ställa frågan här i forumet för att få tips och idéer.

Tack för svar
Daniel

2 gillningar

Som det Lysa fan jag numera är skulle jag inte tveka en sekund att ta rubbet o flytta det.
Att de ens måste låsa pengarna o ta så höga flyttavgifter säger väl allt, vad är de rädd för…? Konkurrens?

Om du inte tjänar in det i lägre avgifter så vågar jag påstå att du tar igen det i utveckling.
Blev nyfiken och kollade nu hur min Lysa portfölj utvecklades från 2021-idag, 32-60% beroende på när på året du började… MEN historisk avkastning säger såklart inget om framtida avkastningen :blush:

Sen är lysa och en TF KF totalt olika produkter. Så svårt att jämföra.

Min TF har aldrig gått minus heller, på 20 år, så den är dyr, men den har sina fördelar jämfört med ett sparkonto. Även under 2008 gick den plus.

Men något högre risk, då insättningsgaranti saknas.

Men det är som sagt en annan produkt än en indexfond eller fondrobot.

Ahh missade att det var TF men känns väl ändå mer aktuellt att ta lite mer risk med den horisonten som tf har.

1 gillning

Ah, då fattar jag. Du har fått många bra tips av andra. Försök att flytta om det går till ett ställe utan skalavgifter. Avanza och Nordnet ersätter flyttavgifterna (Avanza upp till tusen kronor, Nordnet upp till sex hundra).

Helt klart, därav mitt tips om att flytta merparten från KF till ISK. Men att lämna en slatt kan ha fördelar om 20+ år.

1 gillning

Wow det var bra avkastning det💪… jag öppnade ytterligare två ISK- konton förra veckan, ett för barnspar och ytterligare ett för mitt privata pensionsspar. Barnsparet på Swedbank tog ut så mycket avgifter så det gjorde mig bara irriterad så jag flyttade det omedelbart.
Tack för rådet Matsdotter…

//Daniel

2 gillningar