Lysa - nybörjare som gärna tar emot lite råd

Hej!
Jag är nybörjare här och skulle varmt uppskatta lite tankar från er kunniga.
Jag vill så gärna komma igång med mitt privata pensionssparande och tänker välja Lysa. Jag är 42 år så sparhorisonten är ju runt 20 år. Jag får förslag på fördelning 80/20 på Lysa. Vad tänker ni om det? Är det för låg risk, borde det vara 90/10 eller?
Kan man när som helst ändra fördelningen?

Om jag exempelvis tänker investerar 20 000 kr i samband med start av månadspar, ska jag då investera allt direkt eller dela upp det i flera omgångar?

Tacksam för era tankar till en som är ny på banan. :pray:

Mvh

Emelie

Hej, välkommen!

• Man kan när som helst ändra fördelningen (har själv gjort det nyligen).
  • Jag hade investerat allt direkt.
  • Har inget bra svar angående fördelning. Har du mycket sparande på bankkonto? Då tycker jag man kan vara lite mer aggressiv på Lysa. Räntor gör också att dina pengar inte försvinner lika fort om börsen kraschar. Hur är din riskaptit, finns det risk att du kommer få svaga ben och sälja om börsen kraschar? Isf kanske man vill ha lite extra räntor. Själv är jag 35 år och har 100/0 i vårt gemensamma sparande. Vi har redan en rätt så stor buffert på bankkonto, därav att vi kan vara mer aggressiv hos Lysa. Men jag är lite sugen på att sänka till 90/10 för att minska risken att jag säljer vid en krasch. Problemet är att räntor knappt ger nån avkastning, speciellt när de sitter på ett ISK-konto där man måste betala schablonskatt varje år. Nästan lika bra att ha pengarna på ett högräntekonto (vi använder Klarna sparkonto).

Med så lång sparhorisont hade jag kört 100/0. När du är 6-10 år från pension kan man börja sänka risken lite. Undefär som AP7-såfa gör. Lägger till 3% räntor per år på slutet. Landa sedan i en 30/70-60/40 portfölj som man sedan plockar ifrån.

Vi blir ju trots allt uppemot 90-100år gamla en del.

Tack Mattias! Ok, jag förstår att jag får öka risken en del med den sparhorisonten. Sparar du själv med Lysa om jag får fråga? :blush:

Chansar på att ställa en till fråga…
Jag ska byta till AP7-såfa från min nuvarande Nordeas generationsfond 70-talister. Är det bara att byta när som eller är det nåt man bör tänka på innan bytet? Kolla hur den gått senast, matcha en bra börsdag, jag gissar här men mina begränsade kunskaper!

Stort tack för information och för att du delar med dig. Hur är det med ISK-konto på Lysa, kan man lätt flytta pengarna om man skulle känna att Lysa var den rätta sparformen?

Ett högräntekonto, vilken typ av sparande har ni där?

Nej jag sparar inte själv i Lysa eller någon annan fondrobot för den delen :slight_smile:

Vi sparar till pension/framtid i en portfölj liknande Opti 9 (75% aktier, 15% räntor, 10% råvaror) som vi skapat på Nordnet samt en portfölj med 100% aktier (70% globalfond, 20% Sverige, 10% tillväxtmarknader).

Jag har en tråd här på forumet med min investeringsplan och mina portföljer. Investeringsdagbok + Efterlikna Optis portföljer på Nordnet till lägre avgift. Opti-2, Opti-6, Opti-9

När det gäller premiepensionen och tjänstepensionen så tar vi hög risk genom 100% aktier i allt som är valbart. I PPM så har vi AP7-såfa och i tjänstepensionen har vi basen i en globalfond och lägger till lite Sverige och tillväxtmarknader/asien.

I PPM kan du när som helst byta fond/fonder och det är gratis samt att du aldrig ligger utanför marknaden. Så jag tycker man kan göra sitt byte när som.

AP7 är riktigt bra. Den är billig, bred och har dessutom just nu 15% hävstång.

Yes det är superlätt att flytta pengar till Lysa!

Det som vi förut hade på bankkonto. Skillnaden är att Klarna ger 0.85% medan storbanken ger 0%. Vi har fortfarande kvar en liten del på bankkonto som vi ska kunna ha tillgång till direkt, men resten av bufferten är hos Klarna.

1 gillning

Ok, spännande då har jag lite mer att kika på och lära mig mer om. Toppen, då ska jag äntligen flytta PPM-fonden! Tack igen! :smiley:

1 gillning

Vad bra! Är det lika lätt att flytta dem från Lysa om man skulle vilja byta sparform?

Ska genast kolla upp högräntekonto ch förela om bufferten. Tusen tack för tips! :blush:

Bättre sent än aldrig :slight_smile:

1 gillning

Jag har 100/0 på både en bred och en hållbar variant i Lysa. Har dessutom en del i indexfonder i SAVR (ska byta till Avanza pga jag vill leka lite med aktier också). Jag är 40. Har man så lång sparhorisont så kan man gambla lite. Det kommer gå upp och ner, men jag har svårt att tänka mig att man tjänar så mycket på att ha pengarna på ett räntekonto (jag har dock ett på Klarna där jag flyttar bufferten från och till mitt konto på Handelsbanken, det går ganska fort, enda nackdelen är att Handelsbanken har mage att ta 15 kronor för varje transaktion).

Nu har det visserligen varit en gynnsam period, men jag tror man vinner mycket på att kontinuerligt sätta in pengar, tex månadsvis, oavsett ned- eller uppgång. Ha lite is i magen och kör. :slight_smile:

Lycka till!

1 gillning

Tack Philip! Jo men det blir månadsspar och en del i insats. Jag öppnade upp ett konto härom dagen med fördelning 90/10 men det känns som jag bör ändra till 100/0…
Det var dåligt med avgift från Handelsbanken. Det verkar ändå kunna bli några tusenlappar under ett halvår när jag kikar på olika alternativ med högräntekonto istället för 0 kr. Yes, jag kör på! Uppskattar dina tankar.