Lysa - nybörjare som gärna tar emot lite råd

Hej!
Jag är nybörjare här och skulle varmt uppskatta lite tankar från er kunniga.
Jag vill så gärna komma igång med mitt privata pensionssparande och tänker välja Lysa. Jag är 42 år så sparhorisonten är ju runt 20 år. Jag får förslag på fördelning 80/20 på Lysa. Vad tänker ni om det? Är det för låg risk, borde det vara 90/10 eller?
Kan man när som helst ändra fördelningen?

Om jag exempelvis tänker investerar 20 000 kr i samband med start av månadspar, ska jag då investera allt direkt eller dela upp det i flera omgångar?

Tacksam för era tankar till en som är ny på banan. :pray:

Mvh

Emelie

Hej, välkommen!

• Man kan när som helst ändra fördelningen (har själv gjort det nyligen).
  • Jag hade investerat allt direkt.
  • Har inget bra svar angående fördelning. Har du mycket sparande på bankkonto? Då tycker jag man kan vara lite mer aggressiv på Lysa. Räntor gör också att dina pengar inte försvinner lika fort om börsen kraschar. Hur är din riskaptit, finns det risk att du kommer få svaga ben och sälja om börsen kraschar? Isf kanske man vill ha lite extra räntor. Själv är jag 35 år och har 100/0 i vårt gemensamma sparande. Vi har redan en rätt så stor buffert på bankkonto, därav att vi kan vara mer aggressiv hos Lysa. Men jag är lite sugen på att sänka till 90/10 för att minska risken att jag säljer vid en krasch. Problemet är att räntor knappt ger nån avkastning, speciellt när de sitter på ett ISK-konto där man måste betala schablonskatt varje år. Nästan lika bra att ha pengarna på ett högräntekonto (vi använder Klarna sparkonto).

Med så lång sparhorisont hade jag kört 100/0. När du är 6-10 år från pension kan man börja sänka risken lite. Undefär som AP7-såfa gör. Lägger till 3% räntor per år på slutet. Landa sedan i en 30/70-60/40 portfölj som man sedan plockar ifrån.

Vi blir ju trots allt uppemot 90-100år gamla en del.