Har efter mycket läsning på forumet börjat göra ett stort omtag på min ekonomi. Stort tack för all nyttig input
Tjänstepensionen är omplacerad efter alla tips här.
Långsiktigt månadssparande är också startat och rullar på.
Men, nu till min fundering:
Jag har onödigt mycket buffert så jag tänkte flytta över större delen av detta till en 50/50-portfölj. Men frågan är hur jag gör detta bäst? Jag vill gärna se på denna portfölj som ett bankkonto, dvs. att slippa administrera (läs ombalansera). Har funderat på att starta 50/50 på LYSA. Men det kanske finns bättre alternativ? Jag har konto på både Avanza och LYSA, samt traditionella bankkonton.
Vad skulle du rekommendera? Och skulle du flytta hela summan på en gång eller delat upp flytten?
Om en begränsad del av din total så kan du kanske hantera risken att det kommer en krasch månaden efter insättningen … det är ju den risken man tar på kort sikt, men såklart på lång sikt är det ju bättre än räntekonto eller värre
Rent matematiskt är detta det bästa alternativet om man bortser helt från emotionella aspekter - men vi är olika och reagerar olika och har olika bra erfarenhet av att ta risk.
Om det är en stor del av ditt totala kapital typ 30% eller så, då kan det nog vara läge att flytta över det i portioner beaktande emotionella aspekter vid en eventuell nergång. I så fall skulle jag tänka ”hur mycket är jag bekväm med att flytta per månad”? Och sedan se hur många månader det tar. Kanske det tar ett år eller mer men ”so be it”.
Viktigast är att du är bekväm med det och kan sova gott men samtidigt känner att du får avkastning på kapitalet. Hitta sin ”sweet spot” så att säga. Den är nästan alltid olika för olika människor. Lycka till!
Grattis och bra jobbat! och visst känns det skönt att ha ordning på sin ekonomi. Eller hur?
Om du känner att du har en för stor buffert säger du egentligen att du redan nu sitter på felrisknivå och är villig att ta mer risk i ditt sparande. Därför är det lika bra rätta till det och fixa det på en gång. Lysa fungerar utmärkt som mellanrisk-hink tycker jag. Jag har ett själv med precis samma syfte.
Hur stor del av din buffert du vill ha kvar där kan bara du bestämma och är beroende av många faktorer.
Du skriver att du funderar på starta en 50/50 portfölj. Jag tolkar det att du fortfarande är lite letande på hur mycket det ska vara och om du kanske vill ha annat än en 50/50 fördelning.
För mig skulle det bli ännu en anledning att börja med lysa. Då är det bara att skruva lite på fördelningen och klart. Som du säger är en stor fördel att man inte behöver bry sig om ombalansering där också. Och det är faktiskt som ett konto och det är enkelt att sätta in och ta ut pengar.
(sätta in ofta, ta ut sällan. )
Jag gillar Lysa. En bra grej är att man kan vikta om portföljen så enkelt. Vill man höja/sänka risken gör man det enkelt utan att behöva räkna och fundera bland sina fonder.
Jag gillar också att se (alltså bokstavligt talat) portföjen som en enhet. Jag vet med mig att när jag ser räntefonder och aktiefonder separerade, då tenderar jag att ifrågasätta räntefondernas långsamma utveckling. Jag vet logiskt vad de gör för nytta men blir girig när de ligger intill andra fonder som rusat i jämförelse.
Tack! Känns bra. Jag har alltid haft bra ordning på ekonomin men fegat och kört relativt riskfritt tidigare. Har nu börjat balansera upp det hela.
50/50 på lysa känns som det enklaste alternativet så det blir nog så. Har redan skruvat om fördelningen på mina andra lysa-konton och det fungerar ju föredömligt enkelt.
Hur lång tid tar det i snitt att ta ut pengar på lysa? Jag har ingen plan på detta men bra att veta.