Hur lämna storbankens egna dyra fonder? (pensionär)

Pensionär som har storbankens egna dyra fond ~1,73% årlig kostnadseffekt som ska vara cirka 75% aktier och 25% räntor och alternativa tillgångar.
(Osäker om man får skriva vilken fond samt bank det gäller på detta forum?)

Om man tittar på innehaven i fonden så är majoriteten bankens egna indexfonder. De största fondinnehaven är “Nordic”, och aktieinnehaven är cirka 30% USA, 30% Sverige följt av övriga länder.

Huvudsakliga problemet är de höga avgifterna om man ser till andra alternativ. Är nyfiken på att höra vad forumet har för kommentarer och förslag på omfördelning.

1 gillning

Om du inte läst här redan så kan du göra det medan du väntar på svar:

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet!

Det är bara att byta! Logga in på internetbanken och byt till det du vill ha. Sikta på avgifter under 0,4%.

Är det på isk eller depå?

Är det 75/25 aktier/räntor du vill ha? I så fall fungerar det tillräckligt bra med en global indexfond och ett sparkonto.

4 gillningar

Skriv gärna vilken bank och fond, så kan du få rekommendation om fonder som finns tillgängliga

4 gillningar

Det är absolut tillåtet att nämna fond och bank i detta forumet. /Mod

3 gillningar

Här har du en jättebra sammanställning över bra portföljer på de flesta bankerna :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Orkar du inte läsa igenom tråden om förslag så kan du få några här. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

1 gillning

Jag tror att jag nu har fått alla svar jag behöver. Men, om någon fler vill tipsa om något ytterligare så är ni välkomna att kommentera.

Tack allesammans

2 gillningar