Vad ska jag välja hos Söderberg och Partners

Hej!

Jag har precis bytt jobb och min arbetsgivare kör med S&P. Jag har nu en massa olika bolag att välja emellan. Jag har tänkt säga upp deras rådgivningsarvode efter första året men de som de rekommenderat mig (baserat att jag är 30 och okey med medel risk) är nån “plusplan SMB modern”. Det är en total förvaltningsavgift på 0.7 men de säger så fort jag får ett Skandia konto kan jag välja om själv om jag inte är nöjd med den. Låter detta som en fair deal? Jag är ok med att röra lite själv med fonder men jag är inte super intresserad (tycker inte det är kul).

Oklart för mig vad texten under villkor vis S&P:s upphandling betyder. Total förvaltningsavgift på 0,7 % ska du ju undvika. I din ålder hade jag valt global indexfond med lägsta möjliga avgift.
Min erfarenhet av S&P är att de talar sig varma för sina egna dyra fonder som sällan ger önskat resultat för den som sparar i dem.

Hej!

Jag hade valt Nordnet då har du alla möjligheter att välja fonder och aktier och så hade jag vald en Global indexfond med låg avgift

2 gillningar

Jag hade också valt Nordnet, satt allt i DNB Global Indeks och sagt upp S&P rådgivning på studs.

5 gillningar

Kör Nordnet.

Från början var jag osäker på fondval och följde portföljen de skickade ut. Jag bytte dock ut alla fonder mot motsvarande billigare dito.

Slutade följa deras lista när de ändrade om fonder flera gånger per år. Frågade deras handläggare om varför de har så många fonder och inte typ en globalfond. Svaret var att de blev som en globalfond (Japan, USA, Europa, Asien,…)..

Man justerar vilka fonder som köps vid varje insättning under någon meny hos Nordnet. En bekant missade det och satt och bytte fonder varje månad :laughing:

Om din förra tjp har avgift på kapitalet per år och denna har per insättning så kan det vara värt att flytta över din förra tjp. Men kolla vilket avtal just du har.