Portfölj för tjänstepension på Nordnet

Hej!

Jag har idag en befintlig sparplan på nordnet som sattes upp av en partner min tidigare arbetsgivare använde sig av.

Såhär ser den sparplan ut:

4% C Worldwide Sweden Small Cap 1A
16% Carnegie Sverigefond A
14% Storebrand Europa A SEK
2% Storebrand Japan A SEK
50% Storebrand USA A SEK
14% CT (Lux) Rspnb Glb Em Mkts Eq A Inc USD

Nu när jag bytt jobb och skall välja hur jag skall placera tjänstepensionen funderar jag helt enhelt på vad ni anser är den bästa pensionsportföljen och om jag borde ändra hur mitt befintliga innehav är placerat?

För min tjänstepension på Nordnet använder jag Nordnet Global Index 125 för hela slanten. Om jag har förstått rätt så ska 125% hävstång vara optimalt på lång sikt, det är samma hävstång som i AP7 Såfa. Den är bred, det är mindre ESG-exkludering än andra globalfonder och avgiften är låg. Dessutom är det ett praktiskt sätt att få in lite hävstång i tjänstepensionen.
Men risken är hög och jag skulle nog tänka annorlunda om jag hade kort tid kvar till pensionen.

Om det är Söderberg och Partner som du syftar på så kan du ta deras råd och slänga dem i papperskorgen. De får en stor del av sina pengar på att rekommendera fonder med höga avgifter, som de sedan får provision på.

Vill du ha investeringsrådgivning så går det boka möte med en oberoende rådgivare.

1 gillning

Du har helt rätt ang att det är S&P jag pratar om.

Funkar dessa från de bästa fonderna på Nordnet som pensionsspar?

70% DNB Global Indeks
20% PLUS Allabolag Sverige
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A

Och borde jag flytta mitt innehav i tidigare nämnda fonder?

Kan tillägga att jag är 35 år gammal.

Nordnet One paketlösning kanske?

Eller bara typ 80% global, 10% tillväxtmarknad, och 10% deras gratissverige fond

Din lista är helt rimlig som pensionsportfölj. Men byt fonder från rekommendationen från S&P till något annat.

1 gillning

DNB Global Indeks S och PLUS Allabolag Sverige Index är allt du behöver.

Uppdelat på 80/20?

Jag har det så ja, tycker 80/20 är lagom och bra men 90/10 funkar alldeles utmärkt också, eller 100% global, man får välja lite själv hur man vill ha det.

Är det så att du måste ha tillväxtmarknader så hade jag rekommenderat Storebrand Emerging Markets A SEK istället och kör på 70/20/10 uppdelning som du har.

Borde man flytta tjänstepension från t.ex Länsförsäkringar till Nordnet också för att samla det man kan under ett tak?

Det beror på vilket pensionsavtal du har och vilka fonder du vill ha.
För mina pengar inom ITP1 så har jag dem hos LF eftersom de har LF Global Index med stor rabatt på fondavgiften.
Även om du flyttar så kommer det visas som separata konton/försäkringar.

Är det en depåförsäkring skulle jag köpa ETF för globala marknader samt komplettera med Nordnet Sverige för Sverige.

Amundi Prime All-country om du vill ha utvecklingsländer eller Vanguard Developed Markets/Amundi Prime Global om du inte vill ha med utvecklingsländer.

Är det en fondförsäkring skulle jag köpa samma Sverigefond men DNB Global Indeks för globaldelen

Jag har allt mitt sparande hos Länsförsäkringar och tycker att de fungerar bra. Men om man kan använda Nordnet och få tillgång till DNB Global Index, är det faktiskt ett ännu bättre alternativ. På Avanza ser mitt privata sparande ut så här, och jag anser att den här fördelningen är bättre än 70/20/10.

Låt säga jag har tjänstepension på Nordnet. Och sparar privat pension på Nordea.

Är det dumt att ha samma fonder?

Nej, tjänstepensionen och privatsparandet är en helt annan grej tycker jag.

Tänkte bara om man ska tänka annorlunda med privata pensionen och inte lägga alla ägg i samma korg.

Men är det fine att ha samma upplägg är det ju smidigt.