En släktings svindyra Nordeafonder

Jag blir tokig! :face_with_symbols_over_mouth: En äldre släkting till mig (utan egna barn) har börjat ta emot råd och vara transparent med sin ekonomi med mig, som väl anses vara den sparsamme och medvetne i den nära kretsen. Det går ingen nöd på vederbörande så den biten är okej. Kronofogden står inte och bankar på dörren, men…

Efter skilsmässa för ganska många år sedan och många arbetsår även efter 65 har hen fått “placeringshjälp” av sin bank Nordea. Eller som jag ser det: Hen har lurats på en massa av Nordeas eget skräp i både sitt “gamla” fondkonto och i sitt ISK. Vi snacka rhär om fonder med avgifter på 1,5-2,2% ungefär. Jag och hen pratade såklart direkt om dessa avgift och hur mycket som både läggs och lagts på detta genom åren. Hen blev lika vresig som jag.

Det som är trixigt är inte att flytta ISK-investeringarna till motsvarande val med mycket lägre avgift eller att förklara detta för hen. Det jag har mindre koll på är egentligen det gamla fondkontot och regelverket där.

Hen är 70+ och inte nödvändigtvis i toppskick när hälsan börjat säga sitt. Men inget tyder på plötsligt frånfälle heller. Är det en poäng att kränga av och flytta till ISK och betala skatt på vinsten eller kan man (rookiefråga kanske?) byta inom fondkontot till billigare och skjuta upp innestående skatt på det viset?

Målet med besparingarna är att använda några tusen i månaden för att dryga ut pensionen och, likt de flesta av oss, lämnar hen hellre slantarna i arv än att ger dem till banken såklart.

Så, jag tar tacksamt emot tankar kring både vad som gäller kring skatt och ev flytt samt om något avgörande påverkar vid dessa mindre försäljningar och uttag på vägen. Placeringsalternativ, spridning, fördelning etc kan vi spara till andra trådar.

Prima länk på exakt det här temat :slight_smile: Jans slutsats: Sälj och flytta till ISK. Jag håller med, inte minst för det känslomässiga och att slippa sälja “extra” för att täcka skatten och ta höjd för det etc…

2 gillningar

Nej, alla byten räknas som avyttring och triggar beskattning

2 gillningar

Tack, det var ditåt jag lutade också.

Jag insåg detta vid lite googling. Men tack för återkoppling.

Man blir ju kokt. Nu får vi bara ha det känslomässiga snacket kring att ta skattesmällen s a s.

En brytpunkt på att inte byta till ISK skulle vara typ över 400% värdeökning, då man kan använda schablonmetoden för beskattning.
Om man förväntar sig att börsen fortsätter stiga så bör man kanske räkna på det själv.

Räknaren ovan tar inte hänsyn till den faktorn

1 gillning

Borde vara kriminellt beteende från banken. Tyvärr är nog många väldigt naiva och litar fullt på bankpersonalen då de ses som trovärdiga.

2 gillningar

Det vet ju ingen, men över den horisont som är kvar föreställer jag mig nog ändå uppåt, oavsett om vi får en justering eller ej snart. Största problemet här är kanske inte kontotypen i sig när detta ska naggas av under kommande år. Problemet är främst fondavgifterna.

Ja, ännu mer när de sitter med någon som i situationen mest är orolig om hen ska kunna bo kvar, ha kvar sommarstuga, ha råd att köra med bilen etc. Då säger procentsatser ingenting. Det är kostnaderna i vardagen som spökar.

Kanske även bör se över balanseringen / risknivån i samband med fondbyten?

1 gillning

Försök räkna ut vad skatten blir att sälja av allt, behåll den delen på sparkonto tills den ska betalas in till skatteverket. Överstiger beloppet 30k tillkommer ränta om det inte är på skattekontot i februari året efter försäljningen så sätt in det innan dess. Kan vara lite virrig på detaljerna men dubbelkolla sånt här.

2 gillningar

Det var väl det Nordea gjort rätt iaf. En del är anpassat för detta. Men ja, vi ska ta ett snack om detta också.

Japp, will do. Jag har själv en saftig slant att pytsa in om en månad pga samma regelverk.

Du får vara glad att det bara var dyra fonder.
Ett tag vald många bankrådgivare att kränga på pensionärer diverse s.k. strukturerade produkter såsom aktieindexobligationer.

1 gillning

Japp, det hände mina svärföräldrar :roll_eyes:. Den ena gick minus på affären och den andra som tog mer risk fick 5% på typ tre år. Båda hade gått i pension när en ung backslick prackade på de produkterna :angry:

1 gillning