Aktierna som rusat / fonderna som gått bäst - Vad är poängen?

Jag har gått och funderat på en sak och innan jag börjar mitt lilla brandtal, så vill jag se att jag inte är ute och reser. :wink: I princip varje gång man får ett mejl av aktörer som t.ex. Avanza, Nordnet och liknande så har de med en lista såsom nu senast Nordnet

Aktierna och fonderna som lett börsvändningen

I artikeln får man en lista såsom:

Fonderna som rusat

Fonderna som gått bäst den senaste månaden:

1. IKC Fastighetsfond: 16,84 %
  2. Lannebo Fastighetsfond Select: 16,77 %
  3. PLUS Fastigheter Sverige Index: 16,50 %
  4. Catella Fastighetsfond Norden: 16,45 %
  5. Catella Fastighetsfond Systematisk: 16,39 %
  6. Lannebo Fastighetsfond: 16,31 %
  7. Go Blockchain Fund: 16,21 %
  8. Pictet Biotech: 15,84 %
  9. AuAg Silver Bullet: 15,52 %
  10. Carnegie Bullet: 14,98 %

Fotnot: På Nordnets plattform.Kurs senaste månaden fram till kl 16.00 den 14 december.

Aktierna som rusat

Aktierna som gått bäst senaste månaden på large cap:

1. Nyfosa: 59,26 %
  2. Sinch: 56,78 %
  3. SBB: 56,46 %
  4. Embracer: 44,72 %
  5. Fastpartner: 42,49 %
  6. NP3 Fastigheter: 37,23 %
  7. Bufab: 35,76 %
  8. AddLife: 35,12 %
  9. HMS Networks: 31,76 %
  10. Platzer Fastigheter Holding. 31,25 %

Kan du hjälpa mig att förstå poängen med en sådan lista? Varför skickar man ut den? Vad är värdet för mig som läser det? Brukar du läsa den? För jag har jättesvårt att se det och kommer bara på saker som får mitt blodtryck att gå upp. :see_no_evil:

5 gillningar

Allting handlar väl om att dra någon typ av trafik, och trafik i detta fallet handlar väl om småspararen som ska göra en förändring av sin portfölj till något med dyrare förvalningsavgift?
Eller ja småsparare är fel uttryck, den irrationella spararen som är intresserad och kan påverkas.

”De här aktierna/fonderna har du förmodligen missat tåget på”

3 gillningar

Det är väl en asymmetrisk risk, som du brukar säga. Liten nedsida men stor uppsida för den som skickar ut listan.

Nybörjare och mindre insatta lockas av den. De rutinerade skakar på huvudet och suckar men ignorerar listan. Jag tror det är få personer som lämnar sin aktör på grund av detta.

3 gillningar

Antagligen vill de få folk att köpa/sälja för att tjäna på courtaget.

2 gillningar

Visa mig ditt kontoutdrag och jag ska berätta vem du är.

Superenkelt, om du är banken så tjänar du pengar på handel och höga avgifter.

Hur får man folk att köpa dyra finansiella produkter?
Man bedriver marknadsföring som ökar efterfrågan på dessa. För att göra det, odla myten att skicklighet leder till mer avkastning.
Sen visa vad folk borde köpt. Tada, kunderna jagar nu avkastning genom att tro de är skickliga. De köper helt enkelt dyrare produkter och handlar mer.

7 gillningar

Nä inget jag agerar på. Och som de andra säger, de vill väl öka handeln och tjäna på courtage samt dyra fondavgifter.

Nu är det ju kanske sällan som renodlade indexfonder toppar listan, men skulle det ske så vore de kanske inte lika intresserade av att skicka ut en sådan lista.

1 gillning

På årsbasis lär ju det aldrig ske, då poängen med indexfonder är väl att få en medelavkastning?

Troligen vill de väcka FOMO hos läsaren. Om man bara varit snabbare, smartare, mer påläst och gärna lite synsk, så kunde du ägt dessa ”raketer”.

Så de vill få läsaren att försöka pricka rätt för nästa raket!

Hade de varit lite mer ärliga så hade de inkluderat en kurva för varje fond eller aktie om hur de presterade åren innan de började stiga hastigt. Men med det hade de informerat om hur svårt det är att pricka rätt i kurvorna, så det kanske hade varit en kass affärsidé?

De skulle haft årtiondets lista i stället! :wink:

3 gillningar

Är det någon mer än jag som reagerar på Placeras fondrekommendationer? Jag kikar där ibland och blir paff av hur ofta de genomför fondbyten och till vilka avgifter. Av en händelse såg jag en artikel där barnsspar diskuterades, där man tex blandar 2 olika globala indexfonder till synes omotiverat och slänger på lite hälso och sjukvård samt teknikfonder. Jag blir inte klokt på det.

1 gillning

Alla fonder på sådana listor tenderar att vara smala produkter. De går (typ) antingen bäst eller sämst. De har också typiskt sett höga avgifter. Genom att försöka skapa en bild av att man för att bli en vinnare borde satsa på smala nischade fonder skapar man samtidigt en grund för höga egna intäkter. Jag har själv gått på detta när jag var yngre och jag har vänner som fortfarande tror på detta. Det finns vissa fonder som är “vinnarfonder” där de smartaste människorna är de som väljer ut vad man ska satsa på. Genom dessa smarta människors knep och knåp garanteras ständigt hög avkastning och evig lycka till alla och envar.

Logiken med aktier är väl liknande. Det handlar om att försöka förstå vilka aktier som kommer att vara “vinnaraktier” på nästa lista. Man redovisar olika faktorer som lett fram till den utveckling som varit och ger därmed en bild av att man som småsparare ska kunna “pricka rätt” genom att läsa i tidningen att räntan ska gå upp eller ner eller något annat hända som ska skapa mirakel av det ena eller andra slaget.

1 gillning

Toppen ju! Alla dom aktierna borde vl finnas i min PLUS Allabolag Sverige. :grin::+1:

Så brukar jag tänka när jag läser det går bra för bolag X,y,z

1 gillning

Tidningar gör topplistor för att det är extremt enkelt att skapa den contenten och det läses.

1 gillning

Grävande journalistik:

“Filtrera utveckling på 1 mån, högst till lägst”

Ctrl + C

Ctrl + V

1 gillning

Handel och klick handlar det om. Banken är inte ens bästis.

Även spännande fondrekommendationer man får i bankappen, har Swedbank, med slagord om högsta avkastningen på 5 år osv, inte en indexfond bland dessa rekommendationer. Såklart. Är verkligen tacksam att jag hittade denna community!

1 gillning

Ja bankerna utesluter ofta forskningen när de rekommenderar fonder. Historisk avkastning och aktiv förvaltning väger tyngst.

1 gillning

Nej, det är synd att spararnas bank håller på så där.