Privata affärer - rekommenderar aktivt förvaltade och dyra fonder

Hej.

Jag läste i ett nummer av tidningen Privata affärer att dem inte tycker att avgiften är så viktig vid val av fonder. Som ett exempel görs en jämförelse mellan några olika globalfonder där de menar att exempelvis Morgan Stanley Global Opportunity, avgift 1,60%, gett en avkastning på 138% på fem år. De jämför fonden mot LF global indexnära och DNB Global index, avgift ca 0,2%, som under samma period gav 39% avkastning, har för mig att numret var från förra sommaren. Vidare skriver de att indexfonder aldrig ger någon överavkastning och att aktivt förvaltade fonder är att föredra om man hittar de duktiga förvaltarna.

Jag vet att flertalet här inne inklusive jag själv förespråkar billiga indexfonder av många olika stjäl, bla att forskningen visar att det över tid ger bäst avkastning osv.

Jag blev lite förvånad när jag läste texten då jag trodde att alla kunniga inom sparande som riktar sig till att hjälpa småspararna hade samma uppfattning, nämligen att investeringar i fonder ska göras brett och billigt. Privata affären känns förövrigt som en seriös tidning med bra artiklar, men just denna text känns nästan som den är skriven av en förvaltare.

Vad har ni andra för uppfattning om detta?

1 gillning

Jag tycker det är ganska vanligt att artiklar i tidningar förespråkar aktiva fonder. Experterna som uttalar sig tillhör ofta de som säljer aktiva fonder. Läsarna blir potentiella kunder att lura på dyra fonder och visa fin historisk avkastning är ett enkelt sätt att sälja in dem.

1 gillning

Ja, man ser det lite här och där har jag också noterat.
Hemskt om det är som du tror, att förvaltarna snirklat sig in i exempelvis privata affärer och ger råd om att investera i sina egna dyra fonder.

Placera.se förespråkar också aktiva fonder. Det är Avanzas. Läs lite där köpvärda fonder varje månad då du hittar bara aktiva fonder som är köpvärda den här månaden.Då kan du undra lite varför?:joy:. Du ska undvika alla sådana läsningar om du vill ha lugn och ro för ett tryggt och bra index sparande långsiktigt :+1:.

1 gillning

Där ligger nyckeln. Om man istället kan hitta de bra aktierna direkt på egen hand, så behöver man inte fonderna öht… :slight_smile:

Tyvärr har jag hamnat i debatt fler än en gång med dessa analytiker och experter. De flesta av dem har tyvärr aldrig ens läst en vetenskaplig studie på ämnet. :man_facepalming:

Roligast var en författare till ett par ganska kända böcker om aktiesparande som i en debatt med mig, på Aktiespararna framför 250 personer, bokstavligt talat säger:

Jag skiter väl i vad forskningen säger.

Blev lite svarslös…

7 gillningar

Som Jacke77 nämner.
Pär Ståhl har nog snart rekommenderat alla Avanzas fonder på Placeras fondsida.

1 gillning

Haha, ja det var gav ju ett seriöst intryck.

1 gillning

Det hade varit intressant att se alla dessa experters och rådgivares egna portföljer… :slight_smile:

Det finns dom som blivit president på det sättet…

4 gillningar

Kul formulering. Det är ju helt sant, indexfonder ger per definition aldrig någon överavkastning (mot index), och aktivt förvaltade fonder är bättre om man hittar de duktiga förvaltarna. Men hur gör man det?..

4 gillningar

Läser deras tidning? :laughing:

2 gillningar

Det är en jäkla bra fråga… hur hittar man dessa?

Man läser Privata Affärer och Avanzas Placera? :rofl:

1 gillning

Är det bara det som krävs för att slå index tycker du :joy:?

1 gillning

Vad ska man då läsa tycker du? Om man vill ha lite bred belysning av vad som puttrar där ute, dels konkret på marknaden, dels lite framåtblickande?

Personligen tycker jag att The Motley Fool är vettiga, grundsynen för deras tjänst är att man bygger en bas med indexfonder med låga avgifter och sen en lek/spekulationshink där dom vid tillfällen rekommenderar olika aktier och produkter. Min uppfattning är att deras nischade analys team är mer pålästa än mindre aktörer som Avanza Placera och Privata Affärer som inte har analys/rådgivningen som sin huvudverksamhet.

2 gillningar

Bra fråga.
Hur är det med aktiespararna?

Aktiespararna är i huvudsak en medlemsorganisation, även där är analys- och rådgivningsdelen sekundär.

På den svenska marknaden är det rätt få renodlad analyshus, men med förändrat regelverk (MiFID) så har ju fler av bankerna och kommissionärer börjat knoppa av sina analysdelar men det är väldigt oklart om det finns någon vilja att köpa den typen av produkter bland icke institutionella placerare.