Välja rätt fond med hjälp av fondkollen.se, ett skämt?

Var inne av intresse hos fondkollen.se, och upptäckte där att man kan få vägledning i hur man väljer rätt fond för sitt sparande:

Fondkollen.se ägs och drivs av fondbolagens förening, en branschorganisation som enligt sig själva beskriver sig som följer på sin hemsida:
Fondbolagens förening är en branschorganisation. Vi verkar för en sund bransch i spararnas intresse. Nöjda fondsparare är en förutsättning för en framgångsrik bransch.

Jag blir nästan full i skratt när jag inser hur konsumenten totalt vägleds på fondkollen.se att välja fond med historisk avkastning som absolut den tyngsta parametern, samtligt som dom är tydliga med att historisk avkastning inte är någon garanti för framtida avkastning jada jada jada…

Hur kommer det sig att en branschorganisation som säger sig verka i spararnas intresse kommer med så knapphändiga metoder att välja fond på? Och kan man använda deras betygssystem över huvudtaget för att välja fonder som kommer prestera bättre än index? Vad är er bild av det hela?

3 gillningar

De är en bransorganisation för fondbolagen. Klart de inte står på spararnas sida. De kämpar ju såklart för sina medlemmars intressen. Alltså fondbolagen.

1 gillning

Kan tilläggas att även konsumenternas.se (med Konsumentverket och finansinspektionen i styrelsen) länkar till fondkollen på sin sida. https://www.konsumenternas.se/sparande--pension/sparande/fonder/valja-fond2/

2 gillningar

Lobbning är förvånansvärt effektivt. Folk köper det med hull och hår.

2 gillningar

Det finns massor av sånt. Sök på t ex bästa kreditkortet, bästa telefonabonnemanget etc så kommer du till sidor med köpta annonsplatser.

1 gillning

Jag är försiktigt skeptisk till fondbolagens förening.

De är ofta ute och vevar i media för dyra fonder.
Men de säger även en del bra grejer om man bara har sitt mentala filter påslaget.

Ett exempel var när deras sparekonom gjorde ett framträdande på en youtubekanal som riktar sig till nybörjare och där frågan var ”ska man välja aktiv eller passiv förvaltning”

Då la sparekonomen fram data och sa att ”42% av de aktiva sverigefonderna slog sitt jämförelseindex på 1 år”

Fair enough, men mer rättvist hade varit att säga att 58% av de aktiva sverigefonderna INTE slog sitt jämförelseindex på 1 år.

Samma sak gällande 10 år.

Hon sa: 28% slog sitt jämförelseindex på 10 år.

Men hon sa inte att 72% INTE slog sitt jämförelseindex på 10 år.

Så lyssna med båda öronen när ni hör fondbolagens förening komma med råd.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/01/14/fondbolagens-forening-kritiseras-for-pastaende-om-aktiva-fonders-avkastning.html

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/01/13/ppm-reformen-ingen-anledning-att-lyfta-fram-indexfonder-fondbolagens-forening.plc.html

1 gillning

Jag är mest förbluffad över hur få aktörer det finns som faktiskt guidar oss konsumenter till att göra goda fondval med bra riskspridning. Har själv investerat i fonder sedan tidigt 2000-tal med hyfsat intresse, men aldrig förrän jag upptäckt detta forum/youtubekanal känt att jag fått faktabaserad information om hur man som konsument faktiskt kan tänka, och hur man baserat på forskning kan göra för att välja fonder som ger bra odds till riskjusterad avkastning.

Blir rätt ledsen över att det finns så få stora aktörer som faktiskt står på oss småsparares sida.

3 gillningar