Jättesvårt och sällan värt det enligt min erfarenhet.
När jag möter någon som har motsatt åsikt brukar jag initialt försöka vara nyfiket utforskande. Det kan ju hända att personen ifråga är fullständig novis men det kan ju också hända att hen har massa spännande tankar eller rentav rejält på fötterna, typ Andreas och Henrik på Coeli.
Om det är en person som verkar vara intresserad av mina argument på riktigt brukar jag redogöra för vad forskningen säger samt rekommendera den här bloggen. Om personen däremot inte verkar intresserad är det enligt min erfarenhet helt meningslöst att argumentera. Precis som inom alla andra polariserande ämnen som religion, politik eller vad du vill.
Frågan är varför man ska argumentera över huvud taget? Räcker det inte att man vet själv hur man vill göra och inte? Varför missionera?
Om det skulle bli en dispyt om gemensamma pengar, typ inom familjen eller egna företaget, så kan det ju vara nödvändigt förstås och då är mitt tips att dela upp kapitalet och köra var för sig. Så har jag själv gjort vid ett tillfälle.
Sen tror jag också att det är bra att vara öppen för att man kan ha fel. Alla var nog rätt övertygade om att jorden var platt tills den inte var det längre. Det är lätt att luras att tro att ekonomi är en naturvetenskap som det går att beforska på samma sätt som fysik och kemi. Men det är det inte riktigt. Det finns ingen naturlag som säger att ‘aktiva fonder alltid kommer att prestera sämre än index’ så som "gravitationen alltid kommer att få äpplen att falla till marken’.
Jag väljer därför att inte välja sida. Jag har en del i index och en del aktivt förvaltat.