Jag har läst/hört så mycket om hur banker ger finansiellt ofördelaktiga råd (som att investera i aktivt förvaltade fonder) för att själva tjäna på det. Jag blir därför mycket nyfiken på att boka in ett rådgivande samtal med min bank för att kolla detta själv. Nyfikenhet alltså, för att se om det är så illa som många menar, samt om det faktiskt går att få några bra råd. Tips på frågor att ställa för att kolla hur pass fördelaktiga deras råd är? Och tips på frågor att ställa som kanske t.o.m. skulle kunna ge nåt matnyttigt?
Att du skulle få några råd som skulle ha något större värde är jag tveksam till. Däremot kan du kanske använda mötet för att förhandla om lägre bolåneränta eller något liknande.
Bor i hyresrätt så inte aktuellt med bolån, men tänkte att man kan fråga hur de ser på megatrender eller liknande… ![]()
Viktigast i min åsikt är att bankens säljare pejlar av riskbenägenheten hos dig på ett bra sätt och hjälper dig ta kloka beslut utifrån vad som blir mest rätt för dig och för sparhorisonten.
Valde själv en traditionell pensionsförsäkring på säljarens inrådan hos Nordea för många år sedan, med argumentet ”man vill inte gambla med pensionen”. Jag var då yngre än 30 och borde absolut tagit högre risk (fondförsäkring) på denna del men var dåligt påläst. Behöver jag säga att banken bara hade traditionell försäkring i utbudet för min tjänstepension… Dvs de sålda det de hade, inte det jag borde köpt. ![]()
Gör man rätt sak (exempelvis investerar med rätt risk) tycker jag det är viktigare än exempelvis lägsta möjliga fondavgift. Men ofta går det ju att köpa exempelvis Storegate Global Index och LF global index även hos storbankerna, men spontant lär de ju hellre vilja sälja sina egna fonder. Inte sällan enligt ett krångligt procentupplägg typ 7% den här tech-fonden, 15% det här osv. Kanske kan det ge ett sken av expertis för den som inte är insatt?
De kommer inte att ge dig några svar på sådant, iallafall inga svar med någon substans. Deras “riktiga experter” (som inte är säljare) kan uttala sig i media och där kan du sannolikt hitta lite vägledning.
Du kan alltid försöka få fördelar även med annat än bolån. Om du sparar mycket kanske du kan slippa avgiften för kreditkort (om du nu har ett sådant) eller något annat. Allt går att förhandla om. Dock krävs ofta en viss storlek på “affären” för att det ska vara relevant. Att höja månadssparandet från 500 kr till 1000 kr spelar liksom ingen roll men om du höjer det till 5000 eller 10.0000 kr kanske du kan få något i gengäld. Detta var nu exempel och du kan ju själv hitta på vilka olika saker du kan köpa av banken som kan vara möjliga att diskutera. Var bara försiktig när det gäller pensionen. Det är stora skillnader i avgifter där och du bör inte “sälja ut” det kortet så lättvindigt, åtminstone inte utan att ha gjort en riktig uträkning först.
Läsare på detta forum är inte representativa för “vanligt folk” . Att be en banktjänsteman i underordnad ställning om avancerad privatekonomisk rådgivning är oftast helt meningslöst.
Däremot kan ett besök innebära något väldigt positivt för många. Ett exempel. Förra året deklarerade jag en reavinst åt min granne som fick dryga miljonen över, vilket stod på ett bankkonto.
Jag pratade med honom om fondsparande, indexfonder och inte annat smått och gott. Ett år senare ser jag att ingenting, absolut ingenting har hänt.
Kan en sådan person pallra sig till banken och få ett bättre sparande är mycket vunnet. Har hen mina ord om indexfonder i bakhuvudet kan det till och med bli riktigt bra.
Att förbereda mötet på något sätt tror jag alltså kvittar. Gå bara dit och lyssna. Jag gjorde själv detta för några år sedan när jag jobbade i bank. Bad en kollega köra konceptet på mig. Bättre än vad jag trodde, fick faktiskt ett par infallsvinklar. Däremot ändrade jag inget av mitt sparande.
Boka gärna en tid och berätta hur det gick!
Det var 6 år sedan träffade jag bankrådgivare. Jag frågade honom om jag kunde få rabatt på fonderna. Rådgivaren svarade att om jag ville låna pengarna kunde han fixa lite …
Har varit på två sådana möten. Ett för väldigt längesedan när jag flyttade hemifrån och hade totalt noll koll och intresse för ekonomi och investeringar och börsen. Då fick jag hjälp att sätta upp ett månadssparande. Det blev två fonder. Båda aktivt förvaltade och den ena var inriktad på Kina och den andra på Asien. Inget mer än så ![]()
Många år senare när jag var lite mer påläst och intresserad så var jag med på ett möte igen. Då fick jag förslag på 4st fonder, USA, Europa, Japan och Tillväxtmarknader. Dock var det som vanligt bara dyra aktivt förvaltade fonder samt enligt mig en väldigt skev fördelning.
Jag förklarade att jag endast var intresserad av indexfonder men så blev jag i princip idiotförklarad och utskrattad och rådgivaren frågade varför jag ville ha lägre avkastning än vad deras fantastiska fondförvaltare kunde vaska fram åt mig i deras egna dyra fonder…
Jag tänker, varför?
Jag ser inte värdet att gå dit och läxa upp dem eller blotta deras agenda.
Men om du är nyfiken, så kör på ![]()
Bolån, åtminstone nytagna är på miljoner. Fondsparande kommer oftast i märheten av detta. Fullt förståeligt om bankerna håller dörren stängd.
Hur vanligt är det att man blir inbjuden till sådana här möten? Jag hade tyckt det varit intressant, men aldrig att någon frågat ![]()
För den finansiellt pålästa tror jag det finns lite att hämta under ett rådgivningsmöte på banken. Dock kan jag ändå tycka bank anställda fyller en funktion för flertalet personer. Majoriteten har varken intresse eller vilja att lära sig vilken investeringsstrategi ger bäst utväxling. Att vara opåläst och okunnig brukar i de flesta sammanhang innebära att man betalar mer än nödvändigt. Jag kan dock tycka bankens fondavgifter är ok givet vad alternativet i vissa fall kan vara. Jag ser hellre att min mor har en dyr multi asset-fond än pengarna liggandes på ett sparkonto i årtal. Likaså tror jag många banksäljare lyckas avvärja riskfyllda aktiespekulationer för kunder som börjar få lite börsintresse.
Generellt sett får man som kund råd utefter bankens generella riktlinjer. Vissa banker har inkluderat en större del (egna) indexfonder i portföljrekommendationen medan andra fortsätter med en dyr aktivt förvaltade globalfond som bas. Enskilda bankanställda kan ha egna preferenser för exempelvis indexfonder, vilket i vissa fall även syns i rådgivningen. En säljare som dock bara rekommenderar bankens indexfonder utan komplement lär inte bli långvarig.
Ja, det var en mycket bra tråd om det i anslutning till ett avsnitt nyligen.
Så tråkigt att höra om din erfarenhet av att få råd från banken, mina föräldrar berättar om precis samma sak… Och att det låter väldigt avancerat så att man kan känna sig “bortkollrad”.
Sant, det är ju säkert viss skillnad på expert i media och försäljare på kontoret…
Det låter rimligt, att inte lägga tid på förberedelser utan mest gå dit och lyssna - men sen följa råden med urskillning ![]()
Jag blev uppringd om det en gång, men tackade nej då jag var totalt ointresserad. Tur var väl det, hade kanske mest fått råd som de skulle tjäna på… Nu när jag är mer intresserad och gärna lägger tid på det här har jag en annan inställning till ett sånt samtal. Nu har jag bara kollat bankens hemsida, där kan man höra av sig och boka möte själv. Borde funka så på de flesta banker!
Ha ha jag det var verkligen huvudet på spiken! ![]()
Stort tack för tipset, ja det var verkligen en himla bra och matnyttig tråd!!
Ingen fara
Tur i oturen så hade jag traditionell försäkring 2007-2014 så den agerade väl lite krockkudde 2008. Hade inte heller något större pensionskapital vid tidpunkten.