Rådgivning av bank

Då har jag också provat på “rådgivning” av banken.

Anledningen till mötet från min sida var att förhandla bolåneränta, vilket gick sådär Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank? - Nr 3675 av Tomas88

Mötet var på en lokal sparbank som har någon form av samarbete med Swedbank.

Vi kom in på fonder, där rådgivaren noterade att vi bara hade indexfonder på våra ISK.

Konversation i stil med.

R- Ja vi brukar ju rekommendera aktivt förvaltade fonder.

T- Jaha, men indexfonder ger ju i snitt bättre avkastning!

R- Nää. Det beror ju på vad du jämför med.

T- Ja aktiva fonder kan både gå mycket bättre och mycket sämre, men i snitt ger de sämre avkastning.

R- I en börsuppgång så kan indexfonder fungera, men vid en nedgång så är våra aktivt förvaltade fonder mycket säkrare.

T- Jag är ändå väldigt säker på att jag har rätt i detta.

R- Jag är också säker på att jag har rätt.

T- Det finns gott om forskning på området som backar upp det jag säger.

Det slutade med att vi var överens om att vi inte var överens i denna frågan.

Sen kom vi in på pension. Vi var överens om att fondförsäkring var att föredra jämfört med traditionell förvaltning i tjänstepensionen. Dock tyckte hon ju att vi skulle byta från LF till Swedbank där.

AP7 Såfa i premiepensionen var väl med nöd och näppe okej tyckte hon.

“Dock så har de ju inget hållbarhetsarbete”.

Vilket det också blev en diskussion om. Jag ville hävda att det spelade väldigt liten roll att göra exkluderingar vilket hon inte höll med om.

När hon insåg att vi inte tänkte byta den så ville hon ändå påpeka att AP7 Såfa var olämplig när man blev lite äldre, för då var det väldigt hög risk att ha så stor aktieandel.

Jag höll inte med här heller…

Ganska meningslöst möte, men nu har man ju testat det också :slight_smile:

10 gillningar

Så trist att det är så. Undrar om R verkligen tror på det själv.

Sen är väl Såfa artikel åtta, så i samma nivå som de flesta andra billiga, globala indexfonder med hänsyn till hållbarhet. Bara billigare och med hävstång.

2 gillningar

Du påpekade inte att Såfa trappar ner aktieandelen med stigande ålder ?

4 gillningar

Jag kan fylla på med mitt möte igår, syftet var att omförhandla bolånerabatt för en ny 12 mån period.

Det var en yngre person som helt saknade förmåga att säga annat än manus. Efter en riskprofil, där jag blev klassad som högrisktagande, så föreslog han en 100% passivt förvaltad aktiefond. Bra så långt men inte deras globala, utan nån annan med 0,68% avgift.
på frågan om varför han inte kunde rekommendera deras globala index fick jag bara som svar att det fick han inte. Trots att alla argument han la fram om bred och billig stämde bättre på global.
Det kunde lika gärna varit en gymnasiepraktikant som rådgav utifrån ett manus.
Fick lite extra rabatt men inte så mycket som jag ville, mest för att jag inte ville flytta allt sparande från Avanza till SHB.

Jag hade rådgivningsmöte i slutet av förra året och vi diskuterade både pension, räntor med mera. Är generellt sett nöjd med mötet, Blev nöjd med mina rabatter och med rådgivningen.
Jag har en mycket professionell bankkvinna som jag upplever anstränger sig för att hjälpa mig i min specifika situation.

Sen har jag nog aldrig riktigt gått in i någon diskussion på passiv vs aktiva fonder. Vi pratade lite om det och jag sa att såvida de aktiva förvaltarna inte kan garantera någon övervinst föredrar jag passiva fonder. Så då tittade vi på passiva alternativ.

Jag har dock funderat lite över denna kommentaren

Varför är det så? borde inte detta vara människor som kan ekonomi bäst av alla? Jag förstår givetvis att de inte har tid att sitta och debattera privatekonomi i 3h med varje individuell kund. Men borde inte gemene banktjänsteman kunna ge en extremt nyancerad bild av hur du skulle kunna förvalta dina pengar som inte är “aktiva fonder goes Brrr”?

Vill återigen inflika att jag är mycket nöjd med att just min bankkvinna ger vad jag upplever vara, bra och nyanserad privatrådgivning.

2 gillningar

Detta är tyvärr även min erfarenhet av personlig bankman nuförtiden. Det verkar vara nyanställda som byts ut så pass ofta att någon personlig relation eller förtroende aldrig etableras. Det kanske är bättre på mindre orter med en annan omsättningshastighet hos personalen.

1 gillning

Precis som i alla andra yrkesgrupper finns olika kompetensgrad bland bankernas medarbetare. Vi har ett stort antal kompetenta tjänstemän som fungerar bra som rådgivare.

Sedan finns i andra ändan ett stort antal medarbetare som har de mest elementära kunskaperna, men inte mer. De sneglar hela tiden på vad banken rekommenderar och vågar inte själva tänka utanför boxen.

Personligen skulle jag aldrig besöka mitt lokala bankkontor för att få någon förmögenhetsrådgivning. Du skall vara tacksam att har hittat en bra rådgivare som du trivs med.

Samtidigt, vi har alldeles för många i Sverige som låter alla sina pengar stå på ett sparkonto. Då är det bra om de kommer igång med ett fondsparande även om rådgivaren inte är “top notch”.

3 gillningar

Jag hade faktiskt ett rådgivningsmöte i slutet på förra året. Syftet var att diskutera ekonomi inför att jag och maken skulle gifta oss, men när mötet väl blev av (efter att bankkvinnan blivit sjuk en längre tid) hade jag redan pratat med en kompis som är jurist och tyckte att det räckte. Vi berörde ändå detta och sen kom hon in på fondsparande. Hon frågade om jag tycker om aktivt eller passivt förvaltade fonder, och när jag sa att jag föredrog passivt så gav hon helt okej råd. En fond-i-fond som placerar i olika index, där jag skulle ha 50% räntor, och sen en likvärdig fond som efterhand viktar om från 100% aktier till mer räntor när det närmar sig pension. Kollade igenom de räntefonder som skulle ingå i den första, men de var rätt kassa. Jag avböjde och höll mig till min vanliga strategi, men för nån månad sedan ändrade jag mig faktiskt och köpte just de fonder hon rekommenderade, fast 100% aktier i den första och räntedelen på sparkonto. Blev nöjd med både mötet och köpet. Försökte vid mötet ställa specifika frågor om vissa av deras egna fonder, men då sa hon bara att hon endast får ge övergripande info.

1 gillning

Jo men det hade hon koll på, men tyckte ändå risken var väldigt hög.

‘- Titta här. Vid 75 har du fortfarande 33% aktier!

Sedan började hon förklara för mig att aktier kunde minska väldigt mycket i värde på kort tid och att det inte var bra nära uttag.

:laughing:

1 gillning

Vad bra! Jag ska träffa en banktjänsteman om några veckor och hoppas att liksom du få ett bra bemötande kring mina frågor och funderingar

1 gillning