Swedbank, vilken skitbank!

Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.

Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en hyfsat bra ränta då byggnadskreditivet gjordes om till bolån.

Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och ska ha en bra rabatt.

Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.

Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.

Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbanker.

Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.

Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.

Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.

Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.

Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.

Tack och hej, aldrig mer Swedbank!

25 gillningar

Vilken bank byter du till?

Banken är inte din vän, utan de är försäljare. Att inte ha koll på vad du betalar för bolånet/byggkredit blir en dyr historia. Jag byter till Landshypotek. Men storbankerna bör man undvika för ”hyggienfaktorn”

14 gillningar

Grundproblemet är att du litat på din bank.

Det kan du aldrig göra. De är INTE på din sida. De är privata företag, de har inga incitament att vara snälla. När du pratar med banken pratar du inte med snälla människor, du pratar med ett system. Ett system som inte vill dig väl.

24 gillningar

Jag vet inte ännu. Ska shoppa runt.

1 gillning

Länsförsäkringar ska vara bra tycker jag.

4 gillningar

Ja det är en skitbank. När jag skulle förhandla och de vägrade ge med sig så beställer ju man amorteringsunderlag. Då mjuknade de något men det var inte förrän jag var halvvägs över till Skandia som de hörde av sig och gick med på mina krav. Då var det försent.

Skandia har varit bra hittils. Helt transparenta ränterabatter på hemsidan som mest tar hänsyn till hur högt belånad du är i förhållande till värdet. Behöver aldrig förhandla det bara flyter på, därför valde jag dem.

8 gillningar

Också kastat ut Swedbank. Blev helt galen på deras ränterabatter som försvann efter 1 år och utan avisering försvann. Byt till Avanza eller Nordnet om du har lite pengar på börsen tex. De flesta storbanker i Sverige är precis genomruttna.
Sist jag hade glädje av Swedbank var 15år sen.

1 gillning

Jag är medveten om det, och även att jag får betala för att jag är passiv. Men kontorschefens svar förvånar mig. Han kunde sagt “Jag ber om ursäkt för detta. Självklart ska du ha en bättre rabatt än du haft historiskt”.

Ja, beställde amorteringsunderlag gjorde jag via internetbanken och då var de ju plötsligt väldigt snabba med att ringa upp!

Vad tycker ni om Länsförsäkringar kompisar?

1 gillning

Nu var det iofs räntan det handlade om här, men en annan observation apropå skitbank är att när man läser nyheterna om en bank som ligger nere eller har problem med appen så är det nio gånger av tio Swedbank. De måste ha överlägset sämst teknik.

5 gillningar

Jag håller med, men det kräver en grundläggande kompetens inom kundvård.

Det är inte norm i Sverige tyvärr.

1 gillning

Jag har jobbat på Länsförsäkringar, och min erfarenhet är att kulturen överlag är väldigt bra där. Jag är också kund där sedan två år tillbaka (mycket för att min erfarenhet av att jobba där var så bra), och jag får ofta bra svar av deras handläggare (ställt säkert 30 frågor senaste två åren, och fått svar inom 2 dagar för det mesta: ställde kanske 10 frågor till Swedbank under tio års tid, men fick bara svar på kanske 4 av dem, och hälten var “canned responses”).

3 gillningar

Jag har flyttat min tjänstepension hos Länsförsäkringar! De verkar bra.

1 gillning

Diskuterade bolån med Länsförsäkringar för 10+ år sedan när vi skulle köpa större och det var den sämsta upplevelsen någonsin, så jag bytte bank och flyttade min tjänstepension därifrån.

1 gillning

Har allt där, sparande, lån, försäkringar…
Aldrig känt att jag saknat nåt eller att nåt är sämre sen flytten från Swedbank.

Det här låter som ett oprofessionellt uttalande från hennes sida. Hon borde vetat bättre än att ge kunden falskt hopp om att få kompensation.

Tänk på alla bolånekunder som tror att de fortfarande har kvar sin “rabatt” och inte förstått att den är tidsbegränsad hos många banker. Inte en chans att banker skulle ge kompensation. Hela systemet bygger på att kunden är aktiv, jämför och är beredd att byta aktör. Att vara lång och trogen kund belönas inte längre. Samma sak gäller inom de flesta branscher, inte bara bank. Tyvärr.

4 gillningar

Usch vilken tråkig upplevelse! Man kan verkligen bli förbannad på sin bank :angry:.

Men bra att du hanterade det på rätt sätt och det enda sättet: rösta med fötterna. Om fler gjorde som du skulle vi alla få bättre låneräntor.

Tyvärr är bankbiträdena oftast inga stjärnor. Man börjar på den nivån för att sedan göra karriär inom banken. Det räcker med att du smörar för rätt personer så går det bra. Bankbiträdena kanske mäts på prestation? Dvs ju högre räntor man lyckas lura kunder på desto bättre löneutveckling?!

Swedbank har ju f ö interna problem med rutten kultur, något ledningen säger sig hantera på allvar sedan penningtvättskandalen, men det är mycket svårt att ändra en (förertags-) kultur särskilt med så pass många.

LF har jag en bra bild av generellt. Men aldrig haft lån där, däremot försäkring som har varit bra.

1 gillning

Kan bara hålla med. Jag hade Swedbank men behövde byta till en annan storbank. Swedbank är den i särklass sämsta banken jag haft någonsin även inräknat de andra länderna jag bott i :nerd_face: