Swedbank, vilken skitbank!

Givet ditt agerande så kan de flesta banker bli skitbanker.

1 gillning

Bytte från LF till SBAB i somras, då de inte ens kunde ge mig en rabatt och SBAB utan förhandling gav mig bättre ränta än LF erbjöd. Trött på att förhandla varje år och ändå inte få den bästa.

5 gillningar

Enter Syntpop

Never ever trust a Klingon…(storbank) you will always regret it. .

Exit Syntpop.

6 gillningar

Aldrig varit kund hos swedbank, men det är den bank som jag ser överlägset flest människor klaga på.

3 gillningar

Två kommentarer.

  1. Bankerna pratar om kundupplevelsen men i praktiken bygger allt de gör på att maximera vinsterna. Det är till och med villiga att bryta mot regler som penningtvätt för att uppnå sina ägares mål. Swedbank är såklart en av de sämsta här,men de andra är inte långt efter.
  2. Givet punkt ett kan du aldrig slappna av. Kan de kräma ur mer ur dig så gör de det. Hela deras affärsmodell bygger på att ha kunder som är passiva och accepterar att betala någon procent mer än de borde för alla tjänster vilket är värt 100 miljarder i extra vinst för dem. Så här får du skylla dig själv. Bankerna är djävulen och mot ett synligt monster skulle du aldrig slappna av.
1 gillning

Jag lämnade också Swedbank för 15+ år sedan då deras service var helt horribel. Hade sedan Nordea, vilket var typ samma som Swedbank så bytte till Ica banken. När jag efter ett par år fick större behov av försäkringar (bil, barn osv) så flyttade jag allt till LF och blev “Guldkund” där. Nu har jag också företagskonto hos LF och är supernöjd. Bolånet har jag dock hos SBAB då LF håller på med samma trötta “ränterabatt” som storbankerna som man måste förhandla varje år.

Kan inget annat är rekommendera Länsförsäkringar (utom bolån) då de har bra och snabb support, erbjuder 5%, 10%, 15%, 20% rabatt på försäkringar, Återbäring (400-500/år för mig), ett bra fondutbud för tjänstepension som inte går att flytta till Avanza. LF är dock en bank som sagt, så då de har lägre status än en bilförsäljare i mina ögon :smiley:

1 gillning

Samtidigt så har de väl flest kunder i Sverige av alla banker? 4 miljoner privatkunder och nästan 300k företag som kunder.
8 miljoner privatkunder totalt i alla länder de verkar i.

Ja, jag var också inne på att det handlar om ett bias pga storleken, men Svenskt kvalitetsindex undersökning visar även ganska tydligt att de verkligen inte är omtyckta

image

Som både LF och Swedbankkund kan jag vidimera rangordningen…

6 gillningar

Jag har bra erfarenheter av mitt länsförbund över lag. Vissa sker är bra, andra mindre.

Gungor och karuseller.

Det som fick mig att köra på LF var att min totalekonomi blev bättre. Jag låg kanske ca0,05% högre än andra banker, men med försäkringar och hemlarmet så blev det mycket bättre för mig på helheten.
Sen värderar jag en bra kontakt och dialog mer än de sista 0,05% som skulle gått att klämma ur andra banker när vi köpte.

Välkommen till forumet! :smiley:

Because: Swedbank :-1:

Av alla storbankerna är det genomgående så att alla mina (relativt få) kontakter slutat med att jag uppdaterat min mentala anteckning om att aldrig ha med dem att göra om jag inte är piskad eller tvungen.

:clap:

Det är min huvudbank och jag är väldigt nöjd, men då ska tilläggas att jag inte har bolån där (men iofs är medlåntagare på sonens, så…). Enda kruxet med dem är om man måste få till ett fysiskt möte, så det är värt att kolla upp var ens lokala kontor ligger om man råkar bo lite offside. Sedan kan det säkert skifta eftersom de är just länsbundna. Skånegänget har jag inga klagomål på dock.

3 gillningar

Just på bolån var LF långt efter den ränterabatt vi blev erbjudna hos Nordea, SEB och Handelsbanken när vi köpte hus.

Mellan de andra tre var det rätt jämnt med skillnaden att Handelsbanken även gav en slags livförsäkring som löser halva lånet om nån av oss går bort.

Fortsätter där så länge vi får en ok rabatt jämfört med typ Landshypotek som brukar ligga bra till vid lägre belåningsgrader.

Har ingen egen erfarenhet av just Swedbank men visst känner man sig lite snuvad när sådant går upp för en. Hade en liknande upplevelse med Nordea innan jag själv jämförde mer ingående och började förhandla räntan.

Har inte SHB börjat avveckla dessa? Så har jag förstått det iaf. Vi hade SHB när jag/vi hade lån och det kändes ju bra då, men det senaste jag hörde var att de inte fortsatt med det.

Säkerligen, det var några år sedan.

Låneskydd med trygghetskapital kallades det. För oss kändes det som en klockren produkt då det minskade behovet av ytterligare livförsäkringar.

1 gillning

Samma här. Extra bra om man har hyfsat jämna inkomster och rimliga utgifter.

Kan vi inte alla kräva att SBAB blir en “riktig” bank med lönekonto och privat fondsparande i tex AP7? Man ska kunna välja bank helt fritt men vi som vill ha en statlig bank har inget att välja på?

4 gillningar

Har bytt från Swedbank till en lokal sparbank där man får en namngiven kontaktperson. Är nöjd, de är trevliga, och har fin lokalkännedom och engagemang.

2 gillningar

Hur motiverade han detta?

Håller förövrigt helt med i sak. Swedbank är den sämsta bank jag har haft att göra med.

Sparkonto: SBAB
Lönekonto: Swedbank
Tjänstepension: Länsförsäkringar
ISK: Avanza

Behöver jag mer pengar tar jag från SBAB och skickar över, varför ha så mycket pengar på ett bankkort? Använder också Lunar för annat privat köp där jag inte vill använda bankkortet.

Vill gärna gå över helt till länsförsäkringar men de har inte autobetalning av e-faktura vilket Swedbank har, en bra tjänst.

Jag har berättat den tidigare, men upprepar.

Cirka 2005 min ex-fru och jag köpte våran första lägenhet. Priset var ca 1,5 miljon (rimlig pris då för tvåa i Stockholm), vi hade ca 10% sparat, inga skulder (inte ens studielån), inga barn, ingen bil, båda hade fast job i säker branch, gemensam årsinkomst ca 700000 kronor före skatt.

Vi frågade olika banker, också Swedbank. Swedbank var enda banken som gav inte offert, dom ville inte ens boka tiden till oss utan sade att dom är inte intresserade om oss.

Historian upprepades när vi hade skilsmässa och jag tänkte lösa dåvarande boende, var i kontakt i annan stad, men Swedbank var inte intresserad.

…och sedan dess har jag inte ens försökt.

1 gillning

De något fel med Swedbank, vad håller de på med? Man tror nästan de gör med meningen.