Vad krävs för att få kalla sig rådgivare?

Då och då dyker det upp trådar där det berättas om sk “rådgivare” på banker som ger väldigt konstiga rekomendationer eller bemötanden som inte känns så proffsiga, tex Swedbanks rådgivare dumförklarar/ oberoende rådgivare? - Spara och investera / Fonder och indexfonder - RikaTillsammans Forumet

Eller en annan tråd där någon fick rådet att investera allt i Swedbank robur ny teknik.

Samtidigt behöver Jan upprepa på bloggen att “detta inte är att betrakta som rådgivning…” osv.
Jag tror det är ett ganska stort problem där de som inte vet litar på vad bankkontakten ger för råd.

Vad har de för krav på sig? Vad har de gått för utbildning? Osv… är lite nyfiken.
Man känner ju ibland att man själv hade varit en bättre rådgivare efter att ha läst på detta forumet några veckor.

2 gillningar

I och med att det inte är en skyddad titel så får vem som helst titulera sig som rådgivare.

MvH firreb - finansiell rådgivare

1 gillning

Jasså! Jag trodde det fanns något juridiskt som gör att Jan alltid talar om att detta inte är att betrakta som rådgivning. Vad är det jag missar?

Det finns en lag om finansiell rådgivning till konsumenter. Den reglerar dock inte titeln ”finansiell rådgivare”. Det kan vem som helst vara som uppfyller lagens krav i rådgivningen.

Sedan säger jag det många gånger för att lite cover-my-ass och vara tydlig. Sedan är det skillnad på allmän information - typ sådant vi gör här i forumet och att säga samma sak 1:1. Så uppstår rådgivaransvar.

Extremt rymligt samvete, på gränsen till sociopat :joy:
Oberoende rådgivare undantagna!

Man måste typ jobba på bank/försäkringsbolag för att genomgå alla dyra kurser, som hela tiden behöver uppdateras, så att branschen kan hålla epitetet rådgivare (eller rångivare som jag kallar det) för sig själva.

Värst av alla är pensionsrådgivare … don’t get me started :rage:

2 gillningar

Okej, men en “rådgivare” på en bank borde väl lyda under rådgivningsansvar i så fall.
Vad innebär detta?

Sen för att vara tydlig.
Jag tycker det är bra att du är tydlig i podden och det är inget som stör mig att du informerar om detta ofta.

1 gillning