Historiskt har jag kört den här portföljen som en 90/10-portfölj, förra året gick jag över till 80/10/10 genom att lägga till guld. I den separata tråden kom vi fram till att följande var ett bra förslag på en basportfölj som bara bestod av aktier.
I den här tråden tänkte jag att vi skulle ta diskussionen utifrån frågorna:
Ska vi komplettera den med guld? Om ja, hur mycket.
Ska vi komplettera den med räntor? Om ja, vilken typ och vilken andel?
Jag är lite orolig för att ens skriva inlägget eftersom jag hittills har fått mycket feedback på mina kravspecifikationer som jag inser själv är otydliga. Så om jag ute och reser, hjälp mig med att omformulera frågan och reda ut det.
Jag tänker att:
Det här är standardportföljen till “högrisk”-hinken i Fyra-hinkar-modellen.
Målavkastning ca 6-7 % per år över en genomsnittlig 10 års period.
Sparhorisont ca 10 år
Riktar sig ändå till en nybörjaren som inte har tryggheten att sätta ihop en egen portfölj men inte vill köra en fondrobot.
Enkel att förstå, borde gå att förklara för en 10 åring
Ok Jan. Vad ska du göra med kom igång guiden?
100% LF Global indexnära långsiktigt.
Kortsiktigt sparkonto.
Vem ska använda den nybörjar kom igång modellen?
Tänker att kom-igång-guiden är oförändrat. Det här blir till “Nästa-steg” där man går genom Fyra-hinkar-modellen, tar ett helhetsgrepp och portföljen som jag har på Shareville.
Skillnaden mot en pensionslösning är dock att folk inte går in och tittar på sin pension i någon större utsträckning, så risken för att reptilhjärnan tar över och gör något dumt är mycket mindre.
Två (4) frågor: Varför är det bara globalfonden i aktiedelen som får stryka på foten när guld och räntor introduceras, medan de andra två aktiefonderna behåller sin ”totalvikt”?
När jag började hänga på bloggen för snart fyra år sedan, då var en grundfilosofi att man skulle kunna ha sina innehav i 10 år eller mer utan att behöva byta ut dem. De senaste åren, upplever jag, har modellportföljerna tweakats efter rådande finansiella klimat (med guldets intåg och eventuellt räntornas uttåg). Vad beror det på? Har vi glömt bort ursprungstanken, eller har vi lärt oss saker under resans gång som gör att vi nu är bättre på att göra portföljer? Eller är horisonten kortare?
Med ”vi” menar jag er vuxna som vet vad ni håller på med och pratar om. Inte jag som bara är 36, har barn och bostadsrätt.
Du gör inte mindre dumt om du har 10% guld och det påvärkar knappast vollan i portföljen så mycket på totalen. Knappast mycket skydd med 10% guld. Det är matematik. Behövs ingen diskution. 10% i något annat påvärkar knappt resten av portföljen som är i 90% aktier.
Jag föredrar 15% och istället ta högre risk på aktiesidan, men det är ju en smaksak. Gulddelen kommer inte vara 10% när risken för dumheter är som störst.
Vilka nybörjare ska spara i 10% Gold om de inte kan ha automatisk månadssparande i den och portföljen? Hur smidigt är det för nybörjare? Nybörjare måste veta också att Guld är ingen säker källa i portföljen! Inte alltid krockkudde som man kan tro själv
Jo, jag tycker fortfarande att räntedelen stämmer. Den stora anledningen faktiskt till att jag är beredd att ta bort räntorna är att jag ser portföljen mer som en del i en helhet än en fristående portfölj. Den började som en fristående portfölj och då tycker jag att man ska ha med räntor.
Men när jag idag mer tänker att den ska in i Fyra-hinkar-principen och förutsätter att det finns en mellanrisk- och en bufferthink, då ser jag inte någon anledning att ha ytterligare räntor i den.
Sedan är det som @Daniel_Nilsson skriver att det är väldigt olika syfte med olika räntefonder. Man kan argumentera för att de 10 % räntorna ska:
A) vara en buffert och vara neutrala vid nedgång = bankkonto
B) kompensera för en nedgång i aktiedelen = långa räntor
C) skapa avkastning = företagsräntor
Nu har jag valt B) i räntedelen ovan.
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
@janbolmeson Med 0,3% menar du den årliga avgiften för Xetra Gold antar jag?! Men det tillkommer väl också en engångskostnad vid köpet på 0,30% (courtage) samt 0,50% (växlingkostnad) dvs. totalt 0,80%? Det blir ganska mycket tycker jag… Eller har jag missförstått någonting?
Sedan ska man gå in manuellt och köpa det. Då blir nybörjare extra vaken och har koll på portföljen Isk. Änne lättare aggera åt fel håll vid nedgångar. Riktigt osmidigt om portföljen kan inte skötas automatisk utan att vara aktiv själv.