Håller på att göra ett omtag på sparandet efter att ha hittat hit till RT (fantastisk sajt+forum!), även om jag redan tidigare verkar ha sparat enligt hink-principen utan att veta om det. Största värdet för mig personligen med det jag nu läst mej till är att jag verkligen funderat igenom och tydliggjort Buffert och Hink 2 för mig själv.
Det leder mig in på min fråga, som egentligen rör Hink 2 - mellanrisk. Ursprungligen hade jag tänkt en ren 60/40 med bara aktier och räntor. Men ju mer jag läser om RT/Permanent portfolio och Golden butterfly, desto mer intresserad blir jag av dom. De är lite kontraintuitiva så jag tänker att det verkligen ligger nåt bakom, speciellt när man ser historik och forskning.
Jag tänker mej två stycken Hink 2 där jag kör 60/40 eller Nybörjarportföljen (inkl guld) i en ISK och en PP eller GB i en annan - inte jätteeffektivt att dela upp dom, men för intressets/nyfikenhetens skull blir det lättare att jämföra de två medan åren går.
Men ju mer jag läser, desto mer inser jag dock att Nybörjarportföljen egentligen bara är nån sorts mellanting mellan 60/40 och Golden butterfly. Man har tagit 10% av aktierna och lagt på guld (sett från 60/40 perspektiv) - eller tagit 10% guld och lagt på aktier (sett ur GB-perspektiv).
Det känns som en kompromiss för att man inte vågar köra GB fullt ut (eller 60/40 fullt ut för den delen). Man sejfar litegrann med 10% guld. Vad är tanken bakom detta? Vad säger forskningsläget?
RT-portföljen (PP) är ju dessutom enligt förslaget uppbyggd på ganska speciella fonder, med ETF:er och ETC:er, medan Nybörjarportföljen har “vanliga” fonder. Varför ta omvägen via dessa specialfonder om man kan bygga upp en GB eller PP genom att bara justera Nybörjarportföljen något? (Inser dock att PP är lite mer speciell och att man behöver lååånga amerikanska och europeiska räntor och därför behöver andra fonder, men jag tror ni fattar min fråga i princip.)
Vad säger detta eminenta forum?
- Tanken bakom Nybörjarportföljen vs 60/40 vs Golden butterfly?
- Fondval i dessa portföljer?