Är inte Nybörjarportföljen bara ett mellanting mellan klassisk 60/40 och Golden butterfly?

Beror ju på hur du lägger upp det. Jag har bara en portfölj och ingen buffert (utöver de 5% i likvida medel). Min backup plan om det skiter sig är helt enkelt att då får jag jobba mera/längre. Jag har dock sparat i runt 13 år och upplevde min första börskrasch 2008 så jag känner min risktolerans hyfsat bra.
Jag har dessutom svårt att använda upp ens min månadslön trots att jag bara arbetar 80% och bor i en helt obelånad villa, så det skulle inte påverka min vardag nämnvärt om det kom en börskrasch rent ekonomiskt. Det är den psykologiska biten som skulle kunna bli tveksam och därför har jag 10% långa räntor och guld. hade jag haft en högre risktolerans skulle jag välja ännu högre andel aktier rent ekonomiskt men jag tror inte jag skulle klara av att fullfölja min strategi psykologiskt i en börskrasch då.

Du har ju istället valt att dela upp ditt sparande i flera portföljer och slår du ihop dem kanske du hamnar på en liknande nivå som jag har (dvs 70-75% aktier). Notera även att jag kanske slutar arbeta runt 55 istället för 65 och vilket gör att det blir en blandning mellan pensionsportfölj och FIRE portfölj.

Tack för intressant tråd. Om man inte är fullt bevandrad i alla dessa termer med långa räntor, valutor m.m, kan man inte översätta detta till en Lysa portfölj? Exempelvis en 60/40 på lysa? De har väl en bra sammansatt ränte- och obligationsdel.

Tror tyvärr inte du vill höra mitt svar på denna fråga. :wink:
Aktiedelen på Lysa är briljant, inget att klaga på… Men räntedelen… Puuh.

Du verkar dock vara en nybörjare i sammanhanget så det finns risk att jag ger dig råd som leder dig i fel banor eftersom ovanstående diskussion är riktat mot personer som är lite mera vana vid att fibbla med portföljer själva.

Problemet med räntedelen i Lysa är att den innehåller företagsobligationer (positivt korrelerade med aktier även i krascher) och så gott som inga 20-30 åriga Amerikanska räntor. Oerhört ineffektivt för att motverka börskrascher i mina ögon…

1 gillning

Tack för svar, och ja, jag är inte bevandrar i räntor m.m. som du märker :slight_smile: Men det är ju dock en ganska viktigt information att föra ut. Tycker dock att personerna bakom Lysa borde ju kunna komponera en räntedel som skulle kunna stå emot? Har hört en hel del personer som skippar räntan helt och använder sparkonto med avkastning som balansering…

Ja, jag tycker det också. Ställde en fråga om långa räntor sist Lysa var på besök men fick ingen svar på den. Lysa måste dock ta hänsyn till att det finns personer som har 100% räntor också och i det fallet så blir ju deras räntedel något mera rimlig. De är ju en “one size fits all” och kan därför inte fokusera på att skapa en portfölj som håller emot börskrascher enbart.

Denna skulle jag hellre rekommendera än Lysa personligen, men BARA om det är så att ombalanseringen faktiskt blir av…

Det är just för ombalanseringen som jag tycker Lysa verkar bra. När det väl svänger lite så är det bra att detta sköts “maskinellt” och utan känslor…

Intressant !
Har själv gått i tankarna att det borde kunna finnas någon portföljallokering som drar fördel av sin diversifiering, och åtminstone ger samma avkastning som 100% aktier samtidigt som resan blir något mer behaglig.
Denna artikel beskriver en del defensivare portföljer som kommer ganska nära men det är trots allt “Total stock market” som står som vinnare ändå.

Jag har inte fått tummarna loss och gräva mer i det men du verkar ha hittat något :slightly_smiling_face:

Har du någon länk/artikel som du kan dela med dig av?

Jag var nog lite otydlig, det är medianen som är högre inte (vilket jag anser viktigare än) medlet.

Använde Dashboard | Portfolio Charts
Ställ in tiden på 15 år och i Sverige

18% US, 17% NON US, 10% EM, 35% Sweden
10% LT US, 10% Guld
Min 15 års sikt = 4.9%
Median 15 års sikt = 8.8%

Ungefär samma fördelning men 100/0/0:
Min 15 års sikt = 3.0
Median 15 års sikt = 8.7

1 gillning

Gillar dessa portföljer! Låt säga att man kör på 60-80% aktier. Hur skulle du/ni fördelat dessa aktier för bästa diversifiering i dessa tider?

Jag kan passa på att svara också som uppföljning på min ursprungliga fråga.

Min Hink 2/Mellanrisk satte jag upp som en ren Golden Butterfly. Dock ska sägas att den är mycket mer volatil om man ställer in att man är från Sverige på Portfoliocharts.com än om man är i USA. I USA är den nästan galet stabil i förhållande till förväntad avkastning. Antar att det främst beror på valutarisken?

Mitt långsiktiga sparande höll också på att ta visst inflytande av diskussionen, och jag laborerade med olika varianter på portfoliocharts. Exempelvis om man skulle ha både långa US-räntor och guld i en sån portfölj. Jans Globala barnportfölj har ju i år bara guld (10), korta räntor (10) och aktier (80). Jag var lite inne på en “aggressiv Golden Butterfly” (Golden bålgeting? :wink: ) med typ 70% aktier, 10% guld, 10% långa räntor, 10% korta räntor.

I slutändan visade det sig att de långa räntorna inte tillförde nånting utom högre volatilitet och en minimalt höjd avkastning. Så i mina långsiktiga portföljer landade jag i 75% aktier, 15% korta räntor (sparkonto) och 10% guld. Åtminstone enligt Portfoliocharts så gjorde det inte jättestor skillnad i avkastning om man hade 80/10 eller 75/15 aktier vs korta räntor, men volatiliteten blev markant lägre, så jag tog det beslutet. Det som framför allt minskar volatiliteten och höjer avkastningen är guldet. Kanske att man kan ta mer guld istället, men guld är nytt för mej så jag avvaktar och ser hur det känns nåt år eller så.

1 gillning

Intressant, inte alls samma slutsats som jag drog. När jag drar upp US long istället för svenska cash så får jag både en lägre drawdawn och en jämnare samt högre avkastning. Vilka inställningar har du valt och vilka nyckeltal kollar du på för att dra denna slutsats?

Vore ju onekligen bekvämt om det var så att de långa räntorna inte tillförde något men alla simulatorer och nyckeltal jag undersökt påvisar att just de långa räntorna är en av de viktigaste delarna i portföljen.

1 gillning

Okej, såhär. En GB är uppenbart optimalt sammansatt för sitt syfte. Det är ingen poäng att byta ut långa räntor mot korta eller guld.

Men när jag tittade på att bara ha en liten andel långa räntor, guld och korta räntor och majoriteten i aktier var det (såklart) mycket mindre skillnad. (Alltså mer av en 90/10-portfölj.)

Jag valde 75% aktier, 15% korta räntor och 10% guld. Average annual real return: 7,4. Stdev: 14,0

75% aktier, 10% korta räntor, 5% långa räntor och 10% guld ger: Average annual real return: 7,6. Stdev: 14,3

Inte så stor skillnad. Med dagens ränteläge valde jag att skippa långa räntor i den portföljen, men jag är helt medveten om att jag inte har nån aning om vad framtiden bär i sitt sköte och att jag lika gärna kan ha valt fel. Jag tror dock inte att mitt val påverkar utfallet speciellt mycket ändå. Men jag vet hur jag reagerar vid ett börsfall och väljer då portföljen som historiskt haft lägre volatilitet.

Som vanligt är jag öppen för argument från kloka människor och alltid villig att ändra mej. :slight_smile:

Men vänta. Nu ser jag att en portfölj med sammansättningen:

70% aktier, 10% korta räntor, 10% långa räntor, 10% guld har: Avg return: 7,5 och Stdev: 13,8.

Det är ju högre förväntad avkastning och lägre volatilitet än mitt val! F*ck. Den “Golden bålgeting” jag nämnde i mitt tidigare inlägg är alltså egentligen bäst? Det är alltså historiskt sett bättre att byta ut lite av de korta räntorna och lite av guldet till långa räntor?!

Jaha. Vad gör jag nu då?

70, 10, 10, 10 är den fördelning som jag tycker ser bäst ut, men nu när jag experimenterade lite mera så gjorde jag en intressant upptäckt…

Kan du specificera exakt vilken fördelning du valt för aktier? Hur stor andel US, xUS, Swe och Emerging har du valt. Jag har upptäckt att beroende på vilka länder du väljer så ger det olika resultat. Ju mera Swe aktier du har desto bättre är det att välja Long US och har du inga Swe aktier så blir det bättre att ha lite Swe cash. Min känsla är att det är en fördel att jämna ut valutorna.

Du får fundera på också om Std dev eller max drawdawn är bästa mått för att mäta risk. Min åsikt är att det är max drawdawn som är intressant eftersom det är den som får en att “freaka ut” och överge strategi. Att det svänger mycket, så länge man inte går mycket back, anser jag de flesta kan tolerera.

1 gillning

Dyker in hör med en för mig återkommande fundering kring PP/GB (Golden Bålgeting har ju samma förkortning :wink:) när det kommer till fördelningen mellan olika valutor.

Finns det inte en risk i att valutorna är koncentrerade i de olika tillgångslagen (SEK i aktier och korta räntor, EUR/USD för långa räntor och EUR för guld)? Vad händer om det tillgångslag som ska ”rädda portföljen” får bakslag av valutarisken? Borde samtliga tillgångsslag vara lika diversifierade i olika valutor? Känns för övrigt att i t.ex. en PP så är valutarisken lite onödigt stor i sammanhanget, kanske inte för en GB dock… :butterfly: :honeybee:

Min tanke är att valutorna i portföljen som helhet bör vara så jämnt fördelade som möjligt. Valutor går i stort sett sidledes med varandra. Detta är perfekt för att ombalansera.

Intressant ämne. Jag själv planerar att vid nästa ombalansering strukturera upp min passiva portfölj till 75% aktier, 15% räntor (5% amf lång, 5%globala realräntor, 5% högräntor) samt 10% råvaror.

Borde kunna ge hyffsat bra riskjusterad avkastning.

Skillnaden mot min befintliga portfölj är bara 5% mindre aktier och 5% mer räntor samt att räntedelen är strukturerad med 3 olika sorter istället för bara högränta som jag har nu.

Absolut. För Golden Hornet (bålgeting på engelska - sorry att jag byter namn här mitt i - 70/10/10/10) körde jag en fördelning som kändes så lik min egen aktiedel som möjligt. I princip en global index, en US-småbolag och en EM.

25% US TSM
10% US SCB
25% TSM xUS
10% EM
10% US LT
10% GLD
10% SWE BIL

Ja, men nu börjar vi verkligen närma oss pudelns kärna! En helt amerikansk GB när man själv är i USA ser i princip ut som en lutande grissini. Jättelåg Stdev och väldigt jämn avkastning. En där man har en del svenska innehav och själv är i Sverige ser helt annorlunda ut. Mycket svängigare.

Frågan är då:

1. Är det bättre att ha allt i samma valuta? Vilken då? En helt amerikansk? Känns riskabelt av andra skäl.

2. Om man ska diversifiera valutan - ska man diversifiera inom tillgångsslagen? Eller ska man diversifiera mellan tillgångsslagen?

3. Om man ska diversifiera inom tillgångsslagen - hur får man tex tag på svenska 30-åriga räntor (svar: det går inte)? Och andra tillgångsslag i olika valutor?

4. Spelar det nån roll om korta räntorna är i SEK? Avkastningen där är så otroligt låg. Å andra sidan är det fortfarande en stor hög med pengar i SEK, så valutarisken borde kvarstå?

Det här låter jätteklokt, men jag fattar inte. Hur menar du att valutorna bör vara jämnt fördelade? (Se mina frågor ovan.) På vilket sätt är det perfekt för att ombalansera?

Sen uppstår ju frågan hur sjutton man månadssparar i en sån här portfölj? Säg att jag vill ha min globala indexfond i USD. Då kan jag tex köpa typ en Vanguard World ETF i USD. Men då måste jag dels betala courtage (inte farligt med Mini på Avanza iofs) men framför allt tror jag att växlingsavgiften kan bli svettig med tiden. Plus köp/sälj-spread när man i framtiden säljer. Speciellt om man dessutom vill ha en USD-emerging markets ETF och en småbolags-ETF i USD. Och så lite guld och långa räntor, osv. Blir en himla massa småskvättar och himla massa courtage.

Ska jag gå in varje månad och handla? Blir ju väldigt osmidigt. Eller ska man spara i “vanliga” fonder ett år och sen göra ett storköp en gång om året? Tankar?

Alltså: Hur hittar vi den perfekta fördelningen lands-/valutamässigt (som också funkar i praktiken)?

1 gillning

Du har helt rätt kring Drawdowns. Det är nog där man ska titta. Mycket bättre mått än StDev.

Såhär ser det ut:

Golden Hornet (70/10/10/10) enligt min spec ovan:
image

Golden Hornet enligt spec ovan fast du befinner dig i USA. Stor skillnad!
image

En Golden Hornet med bara amerikanska innehav och man är i USA:
image

Och motsvarande (US-GH) fast man är i Sverige. Stor skillnad!
image

Och som referens - en Golden Butterfly (40/20/20/20) - helt amerikansk och du är i USA:
image

Jag skulle inte välja denna väg personligen.

Det är här det blir lite svårt. Jag ser det som att alla tillgångsslag är inte lika “bra” och alla delar av ett tillgångsslag är heller inte lika bra.
Utan att gå in på detaljer anser jag till exempel att andra långa räntor utom US är kasst pga. lägre förväntad avkastning och högre korrelation mot aktier. Man får 2 nackdelar utan fördelar i mina ögon.
Samma sak med räntepapper mellan 1-20 år. Varför välja dessa när man istället kan ha bankkonto kombinerat med långa räntor? Man vill ju maximera nyttan av sin icke aktiedel så att den jämnar ut svängningen så mycket som möjligt.

Då får du nog göra som opti och hitta en fond/ETF som är hedgad mot SEK. har själv inte undersökt detta då jag hellre växlar om andelen svenska vs globala aktier för att balansera valutan istället.

Jag ser det som att korta räntor har man av ett antal anledningar:

1. Likvid tillgång.
  2. 0 korrelation mot alla andra tillgångar.
  3. Väldigt bra skydd mot så kalla tail risks (oväntade händelser).
    Dock kan man se i den senaste kraschen att om man inte har bankkonto så stämmer faktiskt inte 3) eftersom just de korta räntorna tog en hel del stryk i korona kraschen.

Nackdelen med korta räntor är den låga avkastningen. Något som går att lösa genom att göra som jag beskriver i denna tråd: Högsta ränta med insättningsgaranti 2.25%? - Nr 3 av JFB
Nackdelen är att man tappar likviditeten. Man får dock en avkastning i samma nivå som US 30 year yield.

Föreslår att du kollar denna video: https://www.youtube.com/watch?v=8TJQhQ2GZ0Y&t=319s
Den var en verklig ögonöppnare för mig när det gällde vikten av korrelation och ombalansering. Valutor kommer, enligt teorin om den effektiva marknaden, troligen vara värda lika mycket mot varandra som de är idag i genomsnitt. Ombalansering är som effektivast när tillgångarna går i motsatt riktning mot varandra (negativ korrelation). Så genom att ha olika valutor och ombalansera så ger det effekten att man “säljer högt och köper lågt”. Sedan kommer detta störas lite av att man har en effekt av tillgången i sig också (aktier till exempel). Men har man till exempel svenska aktier + globala aktier så är ju korrelationen så hög att det främst kommer vara valutan som ger en variation i hur investeringen går.

Det går inte. Det jag har gjort är helt enkelt att jag utgått från vilken investering som troligtvis ger den “bästa” avkastningen och sedan köpa upp den tillgången tills det inte längre känns “bra”.

I mina ögon ger Nordnet Indexfond Sverige den bästa förväntade avkastningen eftersom den har 0% i avgift, 0% källskatt. Därefter Svenska småbolag med en avgift på 0.3 (Plus Småbolag) eller 0.38% om man väljer den aktiva AMF småbolag. Enligt Fama faktor modellen ska ju småbolag ge en bättre riskjusterad avkastning.

Den tredje investeringen är globala stora bolag i form av LF global indexnära med en avgift på 0.22% samt en källskatt på ca 0.15% = 0.37% i kostnad (ungefär samma som Svenska småbolag).

Den fjärde investeringen är EM i form av Avanza Emerging Markets med en avgift på 0.29% (och eventuellt en källskat på runt 0.15%) = 0.44% i kostnad.
Jag vill max ha runt 70-75% aktier så dessa 4 fördelar jag mellan dessa 70-75%

Nästa investering i förväntad avkastning är guld. Denna är dock dyr att investera i, köp/sälj på ca 0.5% per riktning samt en årlig avgift. Jag har begränsat mig till max 10% guld.

Då har vi 20% kvar, och här har jag valt 10% långa räntor, sedan dividerar jag med mig själv om jag vill ha 70 eller 75% aktier och i och med det 5 eller 10% korta räntor. För tillfället lutar jag åt att köra 70% aktier, 5% rörlig ränta bankkonto och 5% hos marginalen med 2.25% ränta enligt tråden ovan.

Så här ser min tänkta portfölj ut just nu:
15% NN Indexfond Sverige
7.5% av vardera Svenska småbolagsfonderna.
30% LF global
10% Avanza Emergins markets
10% Guld (utspridda i olika ETFer sedan tidigare)
10% US long (iShares $ Treasury Bond 20+yr (IS04) )
5% rörlig bankkonto
5% bundet hos Marginalen med 1-7 års bindningstiden enligt tråden.

Currency estimates
USD 40.00%
Euro 20.00%
SEK 40.00%

Som synes har jag en ganska stark home bias, det finns ett antal anledningar till det:

1. Jag har upptäckt att det index jag jämför mig med är OMX30 så jag vill ha en portfölj som är någorlunda nära detta index.
  2. Jag anser att det är bättre att ha garanterat lägre kostnader än potentiellt bättre riskjusterad avkastning.
  3. Det är ett lätt sätt att balansera upp valutorna.
2 gillningar

Mycket intressanta tankar…en fundering som jag stött på flera gånger men som inte riktigt fått något konkret svar vad jag sett är hur väl långa och korta räntor kan ersättas av medellånga räntor. :thinking:

Jämför jag t.ex. två olika Permanentportföljer på Portfoliocharts, så verkar det ju som att en variant med medellånga svenska räntor rätt attraktiv. :nerd_face:

Kanske skulle t.o.m. AMF Räntefond lång eller Captor Iris Bond funka? :sweden:

Intermediate — The data varies a bit based on the most common local definition driven by fund availability. In the US, IT bonds mature in 3-10 years. In Europe, it’s 3-7. And in most individual countries, the available bond funds are of the “all maturity” variety with a weighted average maturity very near 10 years. The Portfolio Charts data is based on 10-year bonds and should track these funds reasonably well.

Något som inte är med i perioden från 1970 som man bör tänka på? :face_with_monocle: