Är inte Nybörjarportföljen bara ett mellanting mellan klassisk 60/40 och Golden butterfly?

Jag har gått i liknande tankar och det vore onekligen behagligt att kunna bli av med de långa utländska räntorna eftersom de är rätt dyra (i köp/sälj avgift). Problemet är om du tar till exempel AMF Räntefond lång, så hade den en positiv korrelation mot Svenska aktier i den senaste kraschen (Covid 19) eftersom den innehåller delvis företagsobligationer och Sverige är lite för långsamma att sänka räntorna vid en börskris. Sverige har dessutom 0 i styrränta vilket gör att det blir begränsat med utrymme att sänka räntan för att parera en börskrasch (jämför med runt 2.3% för US long 30 år).

Svenska aktier har för övrigt gått rejält mycket bättre än världens aktier sedan 1970 så lite orättvisst att jämföra en portfölj där du bytt ut hela aktiedelen samtidigt som räntorna. Personligen skulle jag i så fall hellre balansera upp aktierna lite jämnare mellan World och Swe och sedan köra in de 50% i räntor enligt hälften rörligt på en nischbank och den andra hälften på Marginalen med 1-7 års bindningstid enligt tråden ovan. Då skulle räntedelen ha 0 korrelation mot allt annat och med lite tur så kommer 25% guld och 25% aktier någorlunda väga upp varandra.

Okej - vågade inte svara förrän jag tittat klart på 1,5 timme MIT-föreläsning om MPT, haha. Även om jag inte läst mycket matte i mitt liv så förstår jag ändå relationer/samband, så när matten bara består av grekiska och latinska tecken så funkar det bra ändå. Speciellt delen om diversifiering och omallokering var som sagt lite av en aha-upplevelse. Har nåt vagt minne av att vi räknade CAPM på företagsekonomin för 20 år sen, men vad fattar man om investeringar när man precis gått ut gymnasiet? Bra att läsa på om grunderna igen - man känner sig tryggare i sina beslut då, istället för att bara lita på random dudes på ett forum (även om det här forumet är ett av de absolut bästa jag hängt på vad gäller ton, kunskap och hjälpsamhet).

Exakt. Varje tillgångsslag har sitt eget väldigt specifika syfte. Det går inte att blanda ihop dom eller kompromissa. Man måste köra linjen stenhårt. Annars funkar det inte. Man ska va glad när de långa räntefonderna går ner - det betyder ju att de gör sitt jobb, och att aktierna troligen går upp!

Nu ska vi se hur jag får ihop din fördelning av valutor. Globala indexfonder är inte hedgade mot SEK utan tex alla deras innehav i amerikanska aktier är såklart i USD. Har märkligt nog inte reflekterat över det förut men de växlar såklart inte hos sin globala custodian (förutom vissa exotiska valutor) utan har valutakonton för varje valuta. Så en globalfond borde ha ca 66% USD, 15% EUR, 7% JPY, 3% CAD, 3% CHF, 2% AUD, 1% SEK, osv.

Sen har du allt guld i EUR, typ. Korta räntor i SEK och resten av aktierna i SEK. Och långa räntor i USD. Får inte ihop dina siffror exakt, men det är ungefär som jag beskrivit som du tänkt?

Oavsett. Det är alltså hyfsat okej då att ha samma valuta inom varje tillgångsslag? Så länge man har en bra spridning av valutor och ombalanserar.

Minns den tråden och det är ju en väldigt bra lösning. Jag tror dock vi har väldigt olika belopp i våra portföljer. :smiley: För egen del gör det inte jättestor skillnad om jag får 0,5% mer eller mindre på cash-delen. Det är värt den lägre avkastningen pga enklare att köra Sparkonto+ på Avanza.

Omallokering/månadsspar: Mitt månadssparande kommer med all sannolikhet att påverka allokeringen i min depå mindre än rörelserna i varje tillgångsslag. Så jag kan lika gärna månadsspara i de vanliga aktiefonderna och sen allokera om vid behov till guld och räntor. Allt annat lika (utan kursrörelser) så kommer aktiedelen gå upp från 70% till 75% efter ett år med mitt innehav och mitt sparande.

Din fördelning påminner väldigt mycket om mitt eget tänkta innehav - så antingen är vi båda på rätt spår eller så är vi ute och cyklar. Och det vägrar jag tro. :slight_smile: Sen är ju 80% av utfallet beroende på tillgångsslag och bara de sista skälvande procenten beroende av vilken fond man väljer, om jag förstått det rätt. Men det där med valutor tål att tänkas igenom ett par extra gånger. Känns som en av de viktigaste punkterna i den här typen av portfölj.

Jag har också börjat tänka mer och mer att det är vettigt med bara en portfölj. Verkar meningslöst att ha många även om jag tänkt att det kan vara skönt med mental bokföring. Så jag tror det får bli hejdå Lysa och istället bara en enda “framtidsportfölj” på Avanza. (Utöver buffert och barnspar.)

Såg ni förresten att Riksgälden på torsdag kommer släppa en jättelång svensk obligation - uppemot 50 år?

Lite osäker på hur det funkar här faktiskt med globalfonder. Fondens basvaluta är USD så jag har räknat med att hela fonden påverkas av USD utveckling. Men här är jag osäker, det kanske är som du skriver ovan och i så fall stämmer inte min valuta estimering. Även Avanza Emerging markets har jag räknat med är baserad på USD, men jag kan ha fel även här. Intressant synpunkt, kanske borde gräva lite mera i det här.

I värsta fall blir min valuta fördelning 40% SEK, 20% EURO, 40% blandning av valutor men främst USD. Fortfarande en hyfsat ok fördelning.

Ja, jag har troligen en större portfölj än merparten av svenska investerare. Skillnaden är dock betydligt större än 0.5%. Den effektiva räntan är 2.11% för marginalen 7 år och du verkar ha 0.5%. En skillnad på ca 1.6%. Skulle du välja en fond med en avgift på 1.8% istället för 0.2% som LF global? Men handlar det om en liten summa pengar och bara 10% av denna summa så kan man ju fundera på om det är mödan värt. Om man däremot sätter upp en Permanent Portfolio eller Golden Butterfly med 20-25% korta räntor så blir ju skillnaden betydligt större.

Månadssparande i ETF:er är ju lite krångligt pga. ökat courtage. Jag månadssparar inte, så jag vet inte om det finns något sätt att dra ner på kostnaden här. För min sambo som jag satt upp månadssparande på Avanza så är det bara 100% aktier för henne och resten på ett bankkonto. Jag får dock övertala henne en gång om året att ens gå in och kolla av hur det går så hon har en oerhörd risk-tolerans, bland de högsta jag någonsin stött på. Om du har ett lite mindre sparande just nu (under 500k) och vill månadsspara kanske en liknande lösning kan vara bra för dig också.

Nej, dessvärre är jag tveksam till att räntan kommer bli särskilt rolig för denna. Vill du binda dina pengar i 50 år för 0.5% ränta? Däremot om det kommer en i USA så blir det en annan sak. :wink:

Har dubbelkollat med en person som garanterat vet detta till 100% och om en fond är valutasäkrad så framgår det tydligt i fondens beskrivning/marknadsföring. Det har att göra med andelsklasser och är normalt sjukt meckigt att hålla på med. Så utgå från att de flesta fonder är exponerade mot alla underliggande marknaders valutor.

Skrivelse från Finansinspektionen exempelvis:

Villkor för valutasäkring
Användningen av derivat för att valutasäkra en andelsklass kan leda till att fonden
exponeras mot bl.a. motpartsrisker och operationella risker. Bolaget behöver därför
säkerställa att risker som uppkommer pga. valutasäkring i en andelsklass inte drabbar
andelsägare i andra andelsklasser. Se vidare Esmas yttrande “Opinion on ucits share
classes” av den 30 januari 2017.1

Och nej, jag tror inte det påverkar fördelningen speciellt mycket i praktiken som du säger.

Ja, absolut. Dock har jag bara 10% i korta räntor och jag vill inte binda dom i 7 år. Så skillnaden mellan tex Marginalen och Avanza, bundet på 1 år är 25 punkter. Det motsvarar några hundralappar i avkastning på ett år. Jag får strunta i den där extralagrade parmesanen, så är problemet ur världen. :wink:

Men absolut - när min portfölj kommer upp lite mer i värde är detta definitivt nåt att kika på. Eller när man börjar övergå till en mer försiktig portfölj (om jag går över till ‘stay rich’ (not gonna happen) eller blir pensionär (hopefully gonna happen)).

Grattis för övrigt till din stora portfölj. :slight_smile:

Det lutar åt det. Det blir det absolut enklaste sättet. Hink 3 (som vi pratar om här) ligger på ca 700k idag och jag kommer månadsspara ca 10k per månad. Alternativt att man sätter några extra procent i guld och räntor när man omallokerar och sen låter aktierna “komma ikapp” under året genom månadssparandet. Men visst. Min riskaverta sida stretar emot lite i den här lösningen. :slight_smile: Alternativt sparar man 70% i aktier och 30% på sparkonto och sen använder man det på sparkontot till omallokering till långa räntor/guld/aktier vid behov (varje kvartal eller halvår eller år, när det nu behövs.)

Haha, jag vill inte ens binda mina pengar i 7 år till 2,11% ränta. :stuck_out_tongue:

Intressant att veta. Då är min valutafördelnig snarare: 40% SEK, 20%+? EURO, USD 26% (just nu) blandade valutor 14% (en del av detta i EURO).
Om man kollar rent på aktiedelen så är den 50% SEK, 32,5% USD och 17,5% en blandning.
Min portfölj blir då något SEK tung, men inget som jag inte kan leva med.

Ja, parmesan är ju ändå inte särskilt gott. :wink:

Vid 700k börjar det bli värt att ta in annat än aktier. Om du inte vill ha ett helt automatiskt månadssparande så skulle jag nog göra enligt följande modell:

1. Sätt upp portföljen så som du vill ha den vid start.
  2. När du investerar varje månad, låt pengarna antingen gå till bankkonto eller aktier för att försöka ligga så nära din målallokering på 70/30 (eller 75/25 om du valt det) som möjligt.
  3. En gång per år, eller om det sker en extraordinär händelse (något tillgångsslag sticker iväg åt något håll) rebalansera om hela portföljen och fyll på guld/långa räntor.

Om du vill ha ett helautomatiskt månadssparande så kan du hoppa över 2) ovan och bara stoppa in 70% i aktier per månad och spara de sista 30% på bankkonto och sedan rebalansera en gång per år.

Nej och jag förstår det, det tar emot rejält för mig också mentalt att göra detta val. Men rent ekonomiskt, om man ändå ska ha korta räntor, så känns detta som det smartaste.

Det var ju faktiskt riktigt smart. Frågan är dock om jag orkar vara så aktiv i mitt investerande månad ut och månad in. Helst vill man ju ha en fire and forget som man sen går in och kollar kanske varje halvår och ombalanserar (eller som sagt, om det sker nån jätteförändring som man läser om).

Jag kanske kan börja med att vara lite mer aktiv så länge jag orkar. Annars går jag över till alternativ B och stoppar in 70 i aktier och 30 i räntor och ombalanserar vid behov/årligen.

Hade jag haft din portfölj hade jag troligen gjort nåt liknande. Du har ju i princip satt upp en egen nästan riskfri räntefond där du rullande byter löptid/ränta på “obligationerna” och därmed fångar upp ev räntehöjningar.

1 gillning