När kommer HSB Bospar ge möjlighet till sparande på ett ISK?

Hej,
Ringde precis Danskebank för att få en uppdatering gällande när ISK kan införas för bosparnade. Enligt samtalet så ligger bollen hos HSB och det kan dröja flera år. Danske bank tips var att ringa och tjata på HSB.

Har någon fått någon annan information?

1 gillning

Ja, de lovade mig att starta ISK under 2021.

Ok, tack får ta och ringa HSB och fråga också om de säger något annat.

Ja, återkom gärna här i forumet. Det har varit “på gång” nu i flera år (tyvärr).

Så här skrev de i december:
“– Vi ser fram emot att göra bosparerbjudandet ännu bättre, bland annat genom att nästa år lansera investeringssparkonto (ISK) som jag vet att många bosparare önskar, säger Sofie Kjellin, vd för HSB Finansstöd.”

Men får ta det med en nypa salt då…

1 gillning

Jag ser absolut fram emot det, har ganska mycket pengar i deras lösning. Sedan har jag och HSB ett lite ansträngt förhållande i frågan så att säga. :rofl:

3 gillningar

Ber om ursäkt för sen återkoppling från mig.

Fick ett liknande svar från HSB när jag ringde, " Under andra halvan av år 2021"

Dock kan jag tycka att det är märkligt att Danske bank inte har någon aning om när ISK kan bli aktuellt för HSB kunder.

3 gillningar

Hej! Lite off-topic men har det tillkommit fonder? Ser ut att vara 13 numera mot tidigare 11. Är de två nya att rekommendera?

1 gillning

Ja, kanske, jag har inte sett deras emerging markets index fond tidigare (DK0061270451).
Står med 0.45% avgift vilket väl är ok, men sen när man tittar i PDFen så står det 0.25% max köpavgift och 0.3% max säljavgift så jag är skeptisk.

3 gillningar

Upplever fortfarande att globalfonden eller den svenska passiva Sverige-fonden är de bästa alternativen.

3 gillningar

Jag har gått in med 50% av kapitalet med Jans förslag på fördelning. Resterande kapital ligger kvar med den otroliga kamapanjräntan 0,65%. Räntan sänkts till 0,4 % den 1 april i år, 2021.

1 gillning

Nu står det så här på HSB:s hemsida under frågor och svar om bospar:

” Kan jag spara i ett ISK-konto?

Inte i dagsläget, men investeringssparkonto (ISK) kommer att finnas som sparform från och med september 2021.”

3 gillningar