HSB - Bospara åt Barn - värt för förtur av hyresrätt?

Någon med erfarnhet av HSB bospara åt barn?

Tänker i syfte att få förtur på lägenheter när de flyttar hemifrån.

2 gillningar

Om dina barn är små så kanske det kan vara en bra idé att samla köpoäng (500 kr/mån) till dem från dagen de föds, i alla fall om ni bor i Stockholm. De skulle i sådana fall ha chans att få en helt ok hyresrätt via HSB när de är 18-23 medan man i vanliga bostadkön måste stå i 10-15 år räknat från dagen man fyller 18 för att få något drägligt.

Bor ni på en ort där det är enklare att få förstahandskontrakt kanske det inte är lika värdefullt med kötid för hyresrätter.

Sen är det väl så att HSB Bospar inte är den bästa sparformen när det kommer till avkastning och avgifter. Men det kan för vissa vara ett pris värt att betala för kötid till hyresrätter.

2 gillningar

Finns ett helt podavsnitt dedikerat till ämnet.

2 gillningar

@janbolmeson du har ju funderat en hel del på detta. Visst var det inte lönt? Var det inte deras kö som växer så pass fort att man aldrig kommer fram?

2 gillningar

Hej, jag har 1 588 poäng och får inte ens komma på visning när det kommer ut en riktigt attraktiv lägenhet.
Det gäller Stockholm.

Har också sett i bytesannonser att många privata värdar har lägre hyror än HSB.

2 gillningar

Det beror mycket på var man bor, storlek och tur eftersom man konkurrerar med de andra sökande på varje objekt.

Man kan söka och se vad olika lägenheter gick för poäng på länken nedan.

För Malmö skulle jag säga att bra adresser ligger på en 300-500 poäng vid en snabbkoll så 5-8 år med 500 kr/mån i sparande dvs 60 poäng per år.

Vi har ett HSB bospar av den anledningen. Om man får nytta av det, bra! Om man inte får nytta av det så har pengarna stått i helt OK indexfond global och Sverige. Så känns inte som någon större uppoffring. Sparande med möjlig bonus typ :sweat_smile:

3 gillningar

Vi sparar till våra barn i HSB Bospar. Är det bästa sparandet? Nej, men det är bättre nu ändrat var förr med både ISK och två indexfonder.

4 gillningar

Stort tack för era tankar! Har nu något motvilligt gått med i HSB och valde deras enda globala aktieindexfond “Global Index Restricted Class SA” med 0.53 % i avgift.

Alternativkostnaden blir ca 9534 kr - dvs vi kommer förlora detta belopp genom att inte välja exempelvis “DNB Global Indeks S” med 0.21 % avgift på Avanza.

Utöver denna förlust med dyrare fond, så tillkommer en årlig HSB-medlemsavgift på 300 kr (endast en per familjemedlem, men ändå) samt en engångskostnad för andelsavgift på 500 kr vid inträde i HSB.

Räknar med att detta kostar oss ca 15 000 kr över 20 år (förlust pga dyrare fond + årlig medlemsavgift) för att öka chansen att få en hyresrätt. Magkänslan är inge vidare men med tanke på hur bostadsmarknaden är så kör vi på detta ändå. Vill ju gärna möjliggöra en hyresrätt för barnet. Oavsett var i landet hen bosätter sig.

4 gillningar

Har själv resonerat på samma sätt.

2 gillningar

Om ni vill kan ni ju fundera på att blanda in något av Sverigefonden som finns i utbudet också. Den har lite lägre avgift (0,32 %).

3 gillningar

Ja det är en bra idé för att sänka kostnaden! Valde en fond för att slippa tiden för ombalansering två gånger per år. Vart en bekvämlighetsfråga =)

2 gillningar

Jag skulle inte spekulera i att vårt korrupta system för hyressättning är kvar om tjugo år.

1 gillning

Jag bosparade för väldigt många år sedan åt mig själv via HSB bospar. Om jag minns rätt fick man en poäng per krona och taket var några hundralappar (verkar vara 500kr idag) per månad, För bosparpoängen skulle man sedan kunna få förtur på nyproducerade lägenheter samt hyresrätter. Med andra ord är det en form av kösystem.

Samtidigt skulle man betala medlemsavgift i valfri HSB-förening, vilket i princip innebar att man fick en prenumeration på deras tidning samt eventuella andra förmåner.

Frågan är hur många poäng som krävs i de större städerna för att man ska vara aktuell för en lägenhet. Är det värt uppoffringen att även betala medlemsavgiften?

Det är detta som jag tror du behöver svar på innan du ska fatta beslut om bosparande. Nu verkar allt mycket bättre än förr då det går att spara i fonder…

1 gillning

Jag blev lite nyfiken på konceptet efter denna tråd. Verkar rätt bra att man kan få familjemedlemsskap, men hur fungerar det med medlemsavgiften? Om jag och mina barn går med idag, gäller avgiften fram tills årsskiftet (kalenderår) eller fram tills 14 augusti 2025? Spelar det någon roll vilken förening jag väljer? Är det någon skillnad?

Konstigt att ingen länkat denna än

1 gillning

@Alex006 När du gick med, gällde medlemsavgiften fram till årsskiftet (dvs kalenderår) eller ett helt år från betaldatumet?

Överväger själv att bospara åt barnen, motvilligt givetvis, men ser det som en ”kökostnad” (synd att det inte är möjligt att köpa enskilda aktier och att fondutbudet är så magert och dyrt i jämförelse med nätmäklarna…)

Vet faktiskt inte om avgiften är för 2024 bara eller för 12 månader från köpdatumet tyvärr.

1 gillning

Jag mejlade dem och avgiften gäller bara fram till februari. Så får vänta till februari innan jag beslutar

1 gillning

We opted not to based on @lagrave’s post in the forum as it seems that they increase the köpoäng unfairly over the years. Nevertheless, we continue to save for ourselves (not in our child’s name to ensure we get to decide the time of payout) in the traditional ISK accounts.

Should our children decide to study in Sweden after high school the plan is to either:

• Tank the cost of secondhand rentals until they get a studentlägenhet (which I heard can take 2 years or more nowadays).

• Purchase a big apartment (think 6:an) near the university, have our child(ren) be the co-owner and act as a ‘live-in landlord’ for their classmates. Huge upfront costs to acquire the assets in the first place and there will sure be extra work with the selling afterwards if they don’t plan to stay in the city, but a good way to get the children set for life.

Nu har jag kommit till skott och ansökt om bosparande för barnen (verkar ändå vara en fördel rent bostadsmässigt) - krånglig blankettprocedur, men snart är vi i hamn. Vilka fonder rekommenderar ni? Om man i framtiden skulle flytta bolånet till Danske bank, kan bosparandet bidra till lägre ränta på bolånet?