HSB bospar = dyr medlemsavgift + uselt utbud

Hör och häpna, mina föräldrar satt mig i HSB-bospar år 1986, jag var då barn. Jag vet inte hur utbytet av hyresrätter såg ut då hos HSB men generellt har utbudet blivet mycket mindre med åren. HSB hade då något som kallades Insatslägenhet, och jag känner inte till denna boendeform(?) mer än att man sparade ihop ett kapital fram till flytt, men om detta var ett köp eller hyresrätt vet jag ej. Insatslägenhet - Kanske bara ett namn på sparformen.

Nu är jag medelålders och har aldrig bott i hyresrätt. Jag har en BR. Hyresrätt kommer troligen aldrig bli aktuell eftersom jag bor hälften så dyrt i min nuvarande lya med avbetalad lån. Men, jag tänker investeringsmässigt - mina ihopsamlade bosparpoäng en vinstlott och känns ju förjäkligt att bara hoppa ur mitt bosparande. Jag elver själv, men har förhoppning av att träffa en partner med kanske tonåringar som en dag vill ha en hyresrätt, varför jag kan överlåta mina poäng.

Problem är att kapitalet måste flyttas över tillsammans med poängen. Men, när personen får tillgång till hyresrätten antar jag poängen nollställs och pengarna kan plockas ut från kontot. Juridiskt bör pengarna då gå till kontoägaren vilket då blir kvinnans barn. Vet inte hur jag ställer mig till detta (200-300,000kr). I bästa fall kan man samtala innan om hur dessa pengar ska hanteras.

Fundering 2. Utbudet av hyresrätter var under många år riktigt dåligt. Dyrt och sunkiga hus. Inte några områden jag är intresserad av att bo i. Dåligt med parkeringar. HSB vekar inte bygga några hryesrätter alls. De fixade i ordning en fastighet på Odenplan för 8(?) år sedan, gammalt hotell, som blev hyresrätter, men 2 år senare såldes kåken. Men, visst det kanske kan gå ett hitta något.

Det som fick mig att fundera mer på mitt bostparande och dessa vara eller icke vara är den höjda medlemsavgiften. Utöver de 500kr som jag måste bospara varje månad så behöver jag numera betala 400kr per år i medlemsavgift. Det var 200kr för inte så länge sedan, sen 300.

Tyvärr har jag inte fått tummen ur att sätta kapitalet i fonder via Danskebank. Men som forumet tidigare konstaterat så är avgifterna rätt höga, även om det blev lite bättre.

HSB ger mig så dålig smak i munnen. Speciellt med tanke på höga medlemsavgift för bosparare som inte bor i HSB. Önskar det gick at sälja mina bosparpoäng.

Ska jag avsluta mitt 40 år bosparande och casha ut pengarna?(jag behöver inte pengarna) Eller ska jag fortsätta “investera” och hoppas på att någon närstående i framtiden kan nyttja poängen? (höga poäng ger förtur till hyresrätt)

(…jag är på gång att sätta bosparkapitalet i globalfonder - Danskebank gör det bara svårare att man måste skapa konto via APP och inte via deras webb - idiotiskt)

**Tillägg: Ett alternativ kan också vara att avsluta medlemsskapet hos HSB och ställa mig i en annan bostadskö - Stockholms bostadsförmedlen. Kötid 10år? Men å andra sidan kostar detta 200kr per år också.

En annan aspekt är att jag skulle kunna skaffa en hyresrätt till mig själv, inkassera 3,5 miljoner för nuvarande BR, och sätta sprätt på dessa.

….svårt. Blir väl att behålla HSB-medlemsskapet ett tag till. Hmmmm. Reflektioner?

1 gillning

Ett tips är att kika på de artiklar som RT skrivit på ämnet och de äldre trådar som dykt upp senaste åren. Så kommer du troligen komma fram till en egen slutsats.

Sök på HSB bospar i forumets sökfunktion, sortera på rubriker, då dyker en handfull trådar på samma ämne upp.

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

Det skulle förvåna mig en aning om min bakgrund och mina tankar återfinns i tidigare trådar. Jag kan inte hitta något nu när jag söker som ringar in mina funderingar. Enskilda trådar gällande fondval o fondavgifter hittar jag. Låt oss inte “smutsa ner” tråden med andra ämnen och låter istället trådens ev. kvalitet berikas med relevanta svar :slight_smile: tack.

Ämnet hsr varit uppe tidigare. Värdet av bosparspoängen tas upp.

RT har gjort ett helt avsnitt på ämnet:

Samt en uppföljning senare.

Det finns mycket att finna om du söker.

3 gillningar

Jag tror att man ska ha en plan. Det är en årlig fast kostnad och en överavgift på sparandet som blir större ju större kapital man har. Bosparpoängen är inte en tillgång som går att sälja eller som man alltid kan ha behov av. Började själv i konkurrentens bospar när de skulle bygga på tomten jag ville bo på. När jag fått min lägenhet avslutade jag det. Tanken från dina föräldrar var nog att det skulle hjälpa dig att få första bostaden, nu köpte du en BR och kunde använt pengarna till insatsen.

Det låter nu som letar du efter användningsområde till poängen snarare än att se till vad du själv vill. Vill du verkligen flytta till en av deras hyresrätter själv? Det finns en chans att det dyker upp tonåringar i “familjen” så du får värdera kostnaden mot chansen till ett bra utfall.

1 gillning

Du måste inte nyspara 500 kr varje månad. Man får 1 poäng för varje 100 kr, max 5 poäng per månad. Om du inte nysparar får du inga nya poäng, men dina befintliga poäng försvinner inte så länge du betalar medlemsavgiften årligen.

1 gillning

Försökte hänvisa till högst relevanta trådar, trist att du inte hittade dom.

Men här är alla samlade:
https://rikatillsammans.se/forum/search?context=topic&context_id=119126&q=Hsb%20bospar%20in%3Atitle%20order%3Alatest&skip_context=true

Här är de artiklar och avsnitt som RT ordnat:
https://rikatillsammans.se/forum/search?context=topic&context_id=119126&q=Hsb%20bospar%20in%3Atitle%20%40janbolmeson%20order%3Alatest&skip_context=true

Kanske relevant för andra, om de inte passar TS.

3 gillningar

Blir dyrt om man är ensam medlem, det håller jag med om. Men som jag fattat det kan man ha familjemedlemskap och då är det väl samma avgift? En familj på fem personer betalar då lägre än 100kr per person.

Jag tycker också upplägget är mindre bra, men som ”barnsparande” är det ett alternativ.

HSB borde möjliggöra köp i enskilda aktier med samma courtage som @SAVR

Problemet är ju att HSB tjänar ju pengar på kickback med stor sannolikhet. Så ingen har något incitament att byta.

2 gillningar