HSB Dela - Bospar

Hej!
Nu verkar HSB komma med ett alternativ för unga (19-29) som har svårt att ta sig in på bostadsmarknaden. Deras alternativ är att man kan få “köpa halva lägenheten men bo i hela” i.e. att HSB äger 50% av lägenheten och den andra parten (sambos etc. är godkända) står för 50%. Man som köpare behöver endast då ha 15% på sina 50% i insats för lägenheten. Efter tidigast 5 år kan man få köpa ut HSB till marknadspris, och man får max ha avtalet med HSB i 10 år. Lägenheten går att sälja när som helst.
Alla kostnader står “köparen” för, samt att man måste vara bosparandekund för att få ta del av detta.

Vad tror ni, ställer detta om värdet på bosparandet?

2 gillningar

En väldigt intressant lösning som inte bara behöver vara knutet till unga egentligen. Bra exempel på den sortens innovationer som föreningslivet kan komma med!

Känns däremot som att detta kan fortsätta trycka upp priserna på bostäder.

Nu ska en till grupp som inte kunnat köpa tidigare in på marknaden och konkurrera, så lär kunna spä på köptrycket och därmed priserna.

Känns som att HSB kan bli en av vinnarna i detta systemet genom att börja äga sjukt många bostäder och ta del av vinsterna, men även såklart förluster om det vill sig illa.
Känner mig faktiskt inte negativ mot detta, men lite frågetecken dyker upp🙂

3 gillningar

Tycker det låter som ett bra koncept. Behöver man inte bo i svindyra andrahandskontrakt medans man sparar ihop till första egna bostaden.

Jag är mer skeptisk till upplägget. Jag tror att man mentalt kan ha ställt in sig på att ens bostad kostar en viss peng. Sen ska den plötsligt kosta mer än dubbelt så mycket.

Säg att man köper en bostad värd 4 milj för 2 milj (kontantinsats 300 000, lån 1,7)
Efter fem år har bostaden gått upp till 5 milj, då ska man plötsligt lägga till 375 000 och låna 2,125 milj för att köpa loss andra halvan. Jag undrar hur det psykiskt kommer att upplevas. Jag undrar också hur de ska göra så att folk säkert sparar under perioden. Eller tänker de verkligen slänga ut folk efter 10 år om de inte köpt loss lägenheten? Dessutom, säg att man gör någon renovering, då får HSB utan att ha satsat en krona dra nytta av detta.

Går priserna upp tror jag också att man kan uppleva HSB som lite av ockrare. Inte säker på att det kommer kännas som schyssta villkor den dagen man köper loss andra halvan eller säljer, även om är schysst nu.

2 gillningar

Förhoppningsvis bättre än om du ska köpa hela bostaden om den gått upp så mycket i pris?

Utgår från att det är noga reglerat i avtalet. Det är väl inga konstigheter att man tvingas flytta om man inte kan köpa bostaden enligt avtalet? Alternativet är ju att du aldrig hade flyttat in, inte att du hade köpt hela bostaden från början.

1 gillning

Alltså jag förutsätter att det är oantastligt rent juridiskt. Jag tänker mer bara på hur det skulle kunna kännas.

Jag tror för övrigt att den bästa strategin är att sälja före man måste köpa loss och aldrig ha som ambition att köpa andra halvan. Så kan HSBs delägande ev utgöra viss hävstång.