HSB bospar värt att ha kvar?

Hej,

Jag har bosparat/varit medlem i HSB sedan 1989 när mina föräldrar gjorde mig medlem. Men på sistone har jag börjat fundera över om det verkligen är värt det. Möjlighet till en hyresrätt är skälet att jag är medlem. Tanken är att när jag blir pensionär så säljer jag bostadsrätten och får ut pengarna som är uppbundna i den och flyttar till en hyresrätt. Jag sparar i deras ISK variant i fonden Danske Invest Global Index Restricted SA, avgift 0.57%. Sparar bara 200 kr/månaden för att få ett par poäng varje månad. Ca 65000kr ligger där idag.
När jag söker efter en hyresrätt idag bara för att se vad som finns tillgängligt så är det ganska dyra hyror oavsett adress/område. Ska tillägga att jag är 46 år idag så har ett tag kvar till pensionen.
Står även i SKB samt i Stockholms Bostadsförmedling sen ganska många år tillbaka.

Vad tycker ni, är det värt att fortsätta eller vore det bättre att säga upp och sätta pengarna i mitt sparande hos Lysa?

Mvh

1 gillning

Vad är argumentet för att avsluta sparandet?

1 gillning

Att jag lägger pengarna i tex Lysa där jag har tillgång till billigare bättre fonder. Samt om deras hyresrätter har dyra hyror så kanske det är bättre att fortsätta med en bostadsrätt, förvisso får jag inte loss pengarna som är uppbundna i den men får kanske en finare bostad på bättre adress för samma peng i månaden.

Jag skulle absolut utan tvekan stå kvar i kön. Alla köer till hyresrätt är värdefulla anser jag. Tänker att man ska räkna med att få en dyrare hyra när man byter till hyresrätt från bostadsrätt för att få loss kapital på sikt.

Jag tror inte att du ångrar om du står kvar i kön men kan senare ångra om du inte gör det.

Framtida valmöjlighet ger känsla av rikedom i sig tycker jag.

5 gillningar

Ja, och det är ju inga större pengar.

1 gillning

Jag har en liknande plan, alltså att sälja bostadsrätten när jag blir äldre för att få loss de pengar som är bundna i den, och flytta till hyresrätt. Står i flera hyresköer, samt bosparar i HSB. Håller med @Leena, framtida valmöjlighet är en rikedom i sig.

1 gillning

Jag har kvar mitt sparande i HSB. Ibland är hyrorna dyra men det finns också billiga hyresrätter. Dessutom kan man överlåta sparandet till barn och barnbarn och det är ju utmärkt.

4 gillningar

Nu vet jag inte hur poängsystemet i HSB fungerar men skulle du kunna plocka ut större delen av sparandet och sätta i Lysa men fortsätta med månadssparandet i HSB om det är det som ger poäng?
Då kan du både äta kakan och ha den kvar.

Bra försök, men det går tyvärr inte. Tar du ut pengar så minskas dina bosparpoäng motsvarande.

Värt att nämna i sammanhanget är att om du får en hyresrätt har du kvar motsvarande poäng för nyproducerad bostadsrätt också. Och vice versa :grin:

1 gillning