Hej Jan,
Är nyfiken hur gick det med ert bospar till döttrarna, valde ni att behålla det?
Är det värt att börja bospara i HSB om man är 50år, bor själv och har ett barn som är 9 år?
Vad säger ni andra? ![]()
Hej Jan,
Är nyfiken hur gick det med ert bospar till döttrarna, valde ni att behålla det?
Är det värt att börja bospara i HSB om man är 50år, bor själv och har ett barn som är 9 år?
Vad säger ni andra? ![]()
Lite pinsamt att erkänna, men ja… ![]()
Tänker du till dig själv? Tror det beror lite på hur ekonomin ser ut och var i Sverige du bor.
PS. Välkommen till forumet.
Har inget separat “bosparande” till barnen utan ett allmänt sparande på Lysa, som de förhoppningsvis kan och ska få i vuxen ålder att använda till ngt som de får utväxling på.
Ex höjt humankapital (utbildning i ng form), insats i boende, inköp för hus och hem osv osv.
Vad är fördelen med att bospara på HSB på.dagens bostadsmarknad jämfört med att själv styra sitt sparande?
Jag har lite svårt att se nyttan men kan vara enögd.
Har själv börjat bospara i HSB på äldre dagar. Tanken är att i framtiden ha möjlighet till hyreslägenhet via HSB. Står även i andra hyresköer. Bor i en av landets större städer och just nu i en BRF, men tänker att det kan vara bra att hålla många möjligheter öppna, och att det kan vara värt en slant (såsom köavgift och medlemsavgift till HSB).
Ah, så man lånar ut pengar till HSB mot en möjlighet till en hyresrätt i framtiden?
Jag har för mig att räntan är något lägre än alternativen, jag vet inte hur det ser ut med deras fondutbud osv?
Jag tänker att spara till en insats för ett köpt boende kanske det inte är det mest ekonomiska alternativet?
Jag har huvuddelen av mitt sparande på annat håll, men samlar “bosparpoäng” hos HSB. Maximalt belopp för att samla bosparpoäng är 500 kr/månad, så på tio år blir det 60 000 kr. Nej, det är nog inte det mest ekonomiska alternativet för att spara till insats, utan för mig är det som sagt att hålla dörren öppen för hyresrätt i framtiden. Men det jag sparar lägger jag iallafall på ett par fonder i den ISK de har hos Danske Bank. Här är deras fondutbud Fondsparande - HSB Depå. Länken går till info om depå, men samma fonder kan man få på ISK.
HSB bospara, låter intressant. ![]()
Kan du beskriva lite mer och hur/vart sparar man? Hur funkar det tex kö, får man tillbaka pengarna sedan eller? ![]()
Här kan du läsa om HSB Bospar: HSB Bospar – ett smart sparande
Kostnaden, som jag ser det, är att du måste betala 300 kr/år i medlemsavgift hos HSB, samt att det är högre avgift på fonderna om du väljer att spara i sådana.