Ni vet ju att jag har ett hatkärlek förhållande med HSB. De har ju hittills haft en ganska kass sparprodukt som man rationellt inte borde spara i, men som jag ändå gör det av emotionella skäl. Det resulterade i dessa två artiklar för typ två år sedan:
Fick precis tips om att de ska ha ett webbinarium nu i oktober.
Det ser ju lovande ut:
Från Danske Bank deltar en sparekonom som ger dig tips om hur du kan tänka när du lägger upp ett sparande. Danske Bank berättar också om höstens bosparnyheter: investeringssparkonto och ett utökat fondutbud för bosparandet.
Snart tio år senare, alltså ett decennium sedan ISK lanseras kommer det till HSB. Det säger mycket men nu ska vi vara snälla, kul att det äntligen händer något
Vågar vi hoppas på ett par avgiftsfria indexfonder att välja bland eller är det för mycket begärt?
Har precis tittat färdigt. Pinsamt tyckte jag. Tydligt att deras rådgivning har som mål att sälja fonder med höga avgifter, inte i linje med bosparares intressen!
Jag missade deras webbinarium.
Hur kommer ni göra?
Har ni öppnat ISK och med samma fonder som tidigare?
Förlorar man poäng om man vill ”överföra” det man redan investerat i depå till ett ISK?
Q: HSB depå flytta pengar till HSB ISK depå går de? Behåller jag mina HSB spar poäng?
A: Att flytta fonder från en fonddepå till en ISK utlöser en skatteeffekt om 30% på vinsten som skall tas upp i nästkommande deklaration. Man undviker således ingen skatt genom att göra en fondflytt. Det är dock möjligt att göra det. Du behöver då kontakta Danske Banks kundservice och legitimera dig med BankID för att få hem blanketter att signera och returnera. Det tar sedan upp till fyra veckor att genomföra själva flytten av fonderna. Om du föredrar att göra det på egen hand, kan du välja att sälja nuvarande fondandelar och när du får in likviden på ditt Bosparkonto, föra över dessa till ditt HSB ISK konto och sedan köpa de fonder du vill ha i din ISK. Du betalar då eventuell vinstskatt på samma sätt som vid fondflytt men slipper steget med papper att signera och väntetiden. Du väljer själv vad som passar dig bäst. Lycka till! ps. Du förlorar inga bosparpoäng utan behåller de du har då dessa beräknas på ditt ursprungliga anskaffningsvärde.