Alternativ till HSB

Hej!

Nu i tider av ekonomisk oro, inflation och deptition brukar jag ofta aggera i panik. Jag sitter och oroar mig. Sen kollar jag på nyheterna o sen gör jag något ekonomiskt idiotiskt. T.ex. säljer aktier eller köper hund eller paniksöker konstiga jobb.

Igår valde jag att börja bospara på HSS så att jag eller barnen iaf kan få en liten hyresrätt o bo i när hunden är uppäten och vi tvingas sälja villan. O i dag läder jag småspararguidens och Jans starka rekomendation om att hålla sig borta från HSB. FML.

1. Är HSB så dåligt som det står här? Då tänker jag inte på fondavgiften o en förlust på 50 000kr livstid utan bara på poängen. Får man inte ihop till en lägenhet i förorten på så där 15år?

2. Finns det något alkternativ med liknande upplägg?

Verkar det inte enklare att stå i en vanlig bostadskö?

Jo nopg är det så. Men jag tänkte att krångligare va bättre i detta fallet. Att fölk inte skulle palla o så hade jag en gräddfil till hyresrätten

Ett ha förtur till en nybyggd hyresrätt är i min värld ingenting ”markant attraktivt”. Nybyggda lägenheter är betydligt dyrare än ”lägenheter i allmänhet”. Många nybyggen har en stor initial rörlighet. Många tackar ja som är i stort behov av bostad ”här och nu”. De accepterar då en markant ”överhyra” jämfört med marknaden som helhet. Inom 1-2 år hittar de sedan något annat billigare och flyttar.

Den här ordningen är i allt väsentligt en av baksidorna med det så kallade bruksvärdessystemet. Iom att lägenheter har ”fejkade” hyresnivåer skapas incitament för att söka (eller behålla) lägenheter utifrån andra parametrar än var man helst vill bo och vilka behov man har.

Du borde kunna se hur många Bopoäng som behövs för respektive utannonserad hyreslägenhet på deras hemsida i inloggat läge.

Din kötid beror på vilken stad och typ av lägenhet du är ute efter. Vissa städer ger förstatjing till den som har 1 Bopoäng, medan andra kräver tusentals. Beror helt på.

Alternativet är att ställa sig i bostadskö i de kommuner man vill bo i. Finns stor variation av aktörer inom det området.

Bor man i storstad med 10-15 års kötid så känns det som en bra idé att hålla flera möjligheter öppna. Varför skulle HSB bospar vara dåligt? Köpoängen kan användas på alla HSBs hyreslägenheter, alltså inte bara nybyggda. Sparpengarna kan användas för att köpa en handfull utvalda fonder på ett ISK hos Danske bank. Medlemsavgiften i HSB är förstås en årlig utgift, men den kommunala bostadskön har också en årlig kostnad.

PS. Tack till TS @davidweber för härliga formuleringar, både sambon och jag fick oss ett gott skratt :joy:

Värt att nämna i sammanhanget är att poängen går att använda till både hyresrätt och nyproducerade bostadsrätter. Det vill säga förtur till nyproduktion på bostadsrätter. Och använder du dom till hyresrätt har du kvar lika många för bostadsrätt och vice versa :blush:

Håller dock med om att bytet från Swedbank gick från dåligt till katastrofalt. Att dom som gjort danske banks app och system fått pengar gör ont i hela mig… :joy:Maken till värdelös app haha.

1 gillning