Varning för HSB Bospar | Sparandet är tveksamt och kötiderna är bluff!

Rika Tillsammans har skrivit ett par artiklar (1, 2) om HSB:s bosparande och kortfattat kan man väl säga att de var kritiska på ett flertal punkter rörande avkastning, avgifter etc. Men det finns en annan väldigt stor baksida som de missade i den genomgången, en omständighet jag tipsade Rika Tillsammans i syfte att de skulle skriva ytterligare en artikel men blev istället ombedd att skriva om det på forumet.

De listade kötiderna är rena bluffen.

Så här: man kan se de senaste förmedlade lägenheterna per fastighet, tex för Grindsgatan 43-45 på Söder i Stockholm (jag valde den eftersom jag precis fick ett erbjudande om en ledig lägenhet där).

I det aktuella huset har 15 lägenheter förmedlats senaste året. Snittpoängen för tillsvidarekontrakt har varit ungefär 1400 poäng, och för korttid ungefär 1100 poäng, medan minsta poäng varit ca 900 resp 500 poäng för resp kategori. Sparar man max hos HSB får man för närvarande 60 poäng/år. Översätter man ovanstående poängkrav till år blir det alltså i snitt ungefär 23 år resp 18 år och minst 15 år resp 8 år.

För ett litet barn idag skulle det alltså, vid en första anblick, vara realistiskt att de skulle kunna få en lägenhet i det här huset lagom tills dess att de är gamla nog att flytta hemifrån om man satte igång att bospara idag.

Men det stämmer inte!

Jag har följt denna fråga i ett antal år (se slutet för varför) och snittpoängen ökar varje år, med ungefär hälften av maxpoängen (som alltså är 60). Dvs om det idag krävs 1400 poäng för en viss lägenhet så kommer det om ett år krävas 1430 poäng för samma lägenhet. Den här löpande ökningen av antalet poäng (dvs kötid) som krävs för en viss lägenhet innebär att siffran ovan (tex 23 år) hinner fördubblas innan man hinner “ifatt” kön om man börjar på 0 idag.

Med andra ord, har du noll poäng idag och tittar på lägenheter i ett hus där kötiden är 12 år (720 poäng) så kommer det dröja 24, inte 12, år innan du är “framme”.

720 poäng + 30 poäng längre kö varje år i 24 år = 720 + 30 × 24 = 1440 poäng. Att spara ihop 1440 poäng à 60 poäng per år = 1440 ∕ 60 = 24 år.

Det tar inte slut där - och det är nu jag förklarar rubriken: Detta är inte lätt att få fram. HSB döljer effektivt den här informationen genom att inte ha kvar gamla data på sina webbsidor. Om du vill hitta gamla data måste du till archive.org, se tex här för hur det såg ut i samma hus på Grindsgatan för 15 år sedan (då krävdes ungefär 1000 poäng för det som kräver 1400 poäng idag). HSB har dessutom ändrat formatet på datat genom åren så vill man sammanställa den själv krävs orimligt mycket, manuellt, arbete.

Det finns mer detaljer och bakgrund i en artikel här. Den vill HSB att man inte läser eller sprider. Givetvis ska ni göra tvärtom, sprid så mycket ni kan!

Anledningen till att jag vet/tagit reda på detta/tagit fram den här informationen är att jag satt i bosparstyrelsen för ett tiotal år sedan. Det var en surrealistisk upplevelse. De verkade tro att bara för att man skrev i ett protokoll “vi vill ha bättre sparformer” så skulle det hände av sig själv. Med något enstaka undantag var alla fullkomligt odugliga. Värsta sortens sossebyråkrater.

16 gillningar

4 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Inte en enda reaktion på detta? Det förvånar mig.

Jag blir mest trött. Systemet är korrupt och ett gigantiskt hyckleri. Detta är bara ytterligare en aspekt av något som inte fungerar.

Sedan är det tillräckligt många som har fingrarna i syltburken och kommer fortsätta låtsas att systemet fungerar.

1 gillning

Anmälde mig på 3 lägenheter på söder senaste månaden. Har 1568 poäng. Fick komma på visning på 1:an.

2: an och 4:an räckte det inte till. Tror det är 10 personer som får komma på visning.

1568 poäng ≈ 5 år à 60 poäng och 35 år à 36 poäng.

Den som börjar på noll idag kommer, om utvecklingen som jag beskrivit i inlägget ovan fortsätter, behöva över 3000 poäng för att få erbjudanden på samma nivå som du. 3000 poäng är 50 år sparande/köande och 300 000:- i insatta pengar.

Hur mycket pengar hade man haft idag om man sparat 500:-/mån i en indexfond i 50 år?

Hittade Avanzas sparkalkylator

1 gillning

Med schablonvärdena i Rika Tillsammans avgiftskalkylator tappar man drygt 1 Mkr på 50 år om man sparar 500:-/mån i en billig (0,4 %) fond jämfört med en dyr (1,4 %) fond.

Nu killgissar jag men jag tror att sparandet som krävdes för full kötid fram till kanske år 2010 var 600 kr eller 800 kr per år.

Någon med korrekta uppgifter får gärna rätta mig.

Det var 300:-/mån. När jag kollar verkar höjningen till 500:-/mån ha skett sommaren 2014. För länge sedan, när det bara fanns sparkonton, räckte det med 25:-/mån (?) för att få full poäng (fast då hade man inte poäng utan kötid i dagar) om man var under 18 år.

1 gillning

wow, har inga ord. Vad gäller om man har köpt bostadrätt på HSB i Göteborg och har 2 små barn ålder 3 och 6 år?

Är det någon som testat att bospara, och sedan vänt sig till Danske bank i syfte att pressa ned räntan på bolånet?

Om man tidigare max kunde samla 36p per år och den siffran numera är 60p per år så är diffen ungefär 30p per år. Då är det inte konstigt att antal poäng som krävs för att få en lägenhet ökar eftersom det blivit enklare att lägga vantarna på köpoäng?

Och blanda inte ihop köpoäng med tid du stått i kö eftersom det inte finns en 1:1-relation mellan historiska poäng/kötid och nuvarande poäng/kötid.

Att antal poäng för att få en lägenhet i framtiden är 30p högre per år under en i inlägget ospecificerad tidshorisont är ren spekulation. Jag skulle kunna tro att så blir fallet om HSB ökar möjligheten att tjäna in poäng per år från 60p till 90p men om dom inte gör det så bör inte antalet köpoäng öka så kraftigt som det gjort historisk, det är min bedömningni alla fall.

Avslutar med en brastlapp att jag bara är en vanlig Svensson, jag kan ha missat något och/eller helt missförstått poängen som trådskaparen försöker få fram.

1 gillning

Danske Bank har transparent prissättning på bolån. Du får 10 punkter rabatt om du har ett bospar i HSB.

1 gillning

Mycket bra. Ska ha med dem som en Joker nästa gång jag lägger om räntan

5 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vad säger historieböckerna om Sveriges ekonomiska utveckling?

Vad menar du med “gäller”?

Du missförstår fullständigt. Vad som händer är att HSB förmedlar 100 lägenheter/år (eller något sådant) i ena ändan medan kön ökar med 200 personer i andra ändan. Detta innebär att kölängden inte är statisk utan ökar. Det har inget med hur många poäng man kan samla ihop per år att göra.

I nästa steg gör HSB det sedan svårt att se detta så som jag beskrev i trådstarten. Det krävs mycket arbete för att se hur kötiderna såg ut 2010 eller 1995.

Och blanda inte ihop köpoäng med tid du stått i kö eftersom det inte finns en 1:1-relation mellan historiska poäng/kötid och nuvarande poäng/kötid.

Den kopplingen är i allt väsentligt 1 till 1 (om man sparar max).

Att antal poäng för att få en lägenhet i framtiden är 30p högre per år under en i inlägget ospecificerad tidshorisont är ren spekulation. Jag skulle kunna tro att så blir fallet om HSB ökar möjligheten att tjäna in poäng per år från 60p till 90p men om dom inte gör det så bör inte antalet köpoäng öka så kraftigt som det gjort historisk, det är min bedömningni alla fall.

Läste du ens inlägget och kollade referenserna? Där framgår tydligt att kötiderna ökat med runt 30 p/år stabilt, under många år. Givetvis finns det ett tak på hur lång kön kan bli. Når den 80 år så kommer ju bara ett fåtal någonsin kunna nyttja sin kötid. Istället så kommer köerna till mindre attraktiva lägen öka snabbare än idag.

Avslutar med en brastlapp att jag bara är en vanlig Svensson, jag kan ha missat något och/eller helt missförstått poängen som trådskaparen försöker få fram.

Självinsikt är en god egenskap.

1 gillning

Jag kan kankse få 93% av alla lägenheter som kommer ut. Men för att få de som är intressanta för mig måste jag nog upp till 97%. Det kommer säkert ta minst 5 år att komma dit.