Rika Tillsammans har skrivit ett par artiklar (1, 2) om HSB:s bosparande och kortfattat kan man väl säga att de var kritiska på ett flertal punkter rörande avkastning, avgifter etc. Men det finns en annan väldigt stor baksida som de missade i den genomgången, en omständighet jag tipsade Rika Tillsammans i syfte att de skulle skriva ytterligare en artikel men blev istället ombedd att skriva om det på forumet.
De listade kötiderna är rena bluffen.
Så här: man kan se de senaste förmedlade lägenheterna per fastighet, tex för Grindsgatan 43-45 på Söder i Stockholm (jag valde den eftersom jag precis fick ett erbjudande om en ledig lägenhet där).
I det aktuella huset har 15 lägenheter förmedlats senaste året. Snittpoängen för tillsvidarekontrakt har varit ungefär 1400 poäng, och för korttid ungefär 1100 poäng, medan minsta poäng varit ca 900 resp 500 poäng för resp kategori. Sparar man max hos HSB får man för närvarande 60 poäng/år. Översätter man ovanstående poängkrav till år blir det alltså i snitt ungefär 23 år resp 18 år och minst 15 år resp 8 år.
För ett litet barn idag skulle det alltså, vid en första anblick, vara realistiskt att de skulle kunna få en lägenhet i det här huset lagom tills dess att de är gamla nog att flytta hemifrån om man satte igång att bospara idag.
Men det stämmer inte!
Jag har följt denna fråga i ett antal år (se slutet för varför) och snittpoängen ökar varje år, med ungefär hälften av maxpoängen (som alltså är 60). Dvs om det idag krävs 1400 poäng för en viss lägenhet så kommer det om ett år krävas 1430 poäng för samma lägenhet. Den här löpande ökningen av antalet poäng (dvs kötid) som krävs för en viss lägenhet innebär att siffran ovan (tex 23 år) hinner fördubblas innan man hinner “ifatt” kön om man börjar på 0 idag.
Med andra ord, har du noll poäng idag och tittar på lägenheter i ett hus där kötiden är 12 år (720 poäng) så kommer det dröja 24, inte 12, år innan du är “framme”.
720 poäng + 30 poäng längre kö varje år i 24 år = 720 + 30 × 24 = 1440 poäng. Att spara ihop 1440 poäng à 60 poäng per år = 1440 ∕ 60 = 24 år.
Det tar inte slut där - och det är nu jag förklarar rubriken: Detta är inte lätt att få fram. HSB döljer effektivt den här informationen genom att inte ha kvar gamla data på sina webbsidor. Om du vill hitta gamla data måste du till archive.org, se tex här för hur det såg ut i samma hus på Grindsgatan för 15 år sedan (då krävdes ungefär 1000 poäng för det som kräver 1400 poäng idag). HSB har dessutom ändrat formatet på datat genom åren så vill man sammanställa den själv krävs orimligt mycket, manuellt, arbete.
Det finns mer detaljer och bakgrund i en artikel här. Den vill HSB att man inte läser eller sprider. Givetvis ska ni göra tvärtom, sprid så mycket ni kan!
Anledningen till att jag vet/tagit reda på detta/tagit fram den här informationen är att jag satt i bosparstyrelsen för ett tiotal år sedan. Det var en surrealistisk upplevelse. De verkade tro att bara för att man skrev i ett protokoll “vi vill ha bättre sparformer” så skulle det hände av sig själv. Med något enstaka undantag var alla fullkomligt odugliga. Värsta sortens sossebyråkrater.