Hej!
Jag bor med min sambo och 2 barn i Stockholm i en trea och vi vill köpa en fyra inom 1 -2 år i samma område (pga närheten till skolan). Fyror såldes i vårt område för ca 5,6 - 6 mln i 2018. Nyligen har samma fyror sålts för 6,6 -7 mln kr (nästan en miljon dyrare!). Jag undrar hur ska man tänka kring köpet. Är det dumt att avvakta 1-2 år med köpet när bostadspriser bara stiger eller finns det några fördelar?
Svårt att veta. Men den som avser bo kvar länge, typ 5-10 år, kan nog i princip köpa när som helst. Därför är det viktigt att välja ett boende som man verkligen gillar.
Om bostadspriser bara stiger, och dessutom kanske med den takt du hade i ditt exempel, är det dumt att vänta. Om det sedan visade sig inte stiga en krona mer eller till och med sjunka på 1-2 år sikt är det smartare att vänta. Tyvärr vet vi inte detta, men som Nils skrev ovan så är kortsiktiga prisvariationer inte så problematiska om man ändå tänkt sig bo kvar. Däremot är ju räntekostnaden eventuellt ett problem ändå. Kan ni hantera det lån som skulle behövas om räntan går upp till flera % samtidigt som någon av er blir av med jobbet?
Har ni gjort en värdering av er trea? Den borde rimligtvis hängt med i pris någorlunda om det är samma område.
Ingen vet om priserna kommer gå upp, ner eller sidledes. Däremot är det aldrig bra att fatta förhastade beslut pga. FOMO.
Håller helt med @Guldfeber köp när ni har råd och med en 10 års horisont. Går inte spekulera i något som boende. Se det som en konsumtion är mitt bästa tips.
Vi har för avsikt att bo kvar åtminstone tills barnen flyttar ut så minst 15 år.
Då skulle jag sikta på att köpa när ni har ekonomiskt råd. 
Vi skulle kunna hantera 7% ränta så länge den som blir av med jobbet får en akassa.
Bra poäng. Nej, vi har inte kontaktat någon mäklare för värdering än eftersom vi har inte bestämt oss än om vi ska köpa/sälja nu.
Kan man räkna med att bankerna stresstestar kundens ekonomi tillräckligt innan dom ger ut lånelöfte?
Ja, det skulle jag säga. Än så länge är det till stor del i Sverige att om man får lånelöfte så är det ett kvalitetstecken. Det är inte som subprime i USA. Sedan är det ju en tröst / säkerhet i att så många sitter i samma situation. På gott och ont.
Köpte vår första lägenhet för två år sedan i vad som verkligen kändes som en topp, men precis som ovanstående skrev så var vi helt enkelt bara redo att flytta och hittade en lägenhet vi hade råd med/kontantinsats till.
Skulle vi sälja idag har vi gjort en riktigt fin affär, men det var aldrig syftet med flytten.
Hade en mäklare hemma nyligen faktiskt då som pratade om marknaden som ganska mycket upp och ner just nu, även om trenden är stigande hela tiden. Med andra ord kan det dyka upp köp tillfällen några gånger om året. Det är enligt hen inte samma tok ökning som för ca 10 år sedan…förutom villor då, galna priser.
Jag har personligen svårt att se hur bostadsmarknaden skulle kunna crascha i segmentet bostadsrättslägenheter 2-4or i storstad. Unga vuxna medelinkomsttagare fortsätter väl fyllas på rätt bra och efterfrågan är fortsatt bra mycket högre än utbudet.
Just 4or som ni är ute efter känns verkligen som om man behöver tänka mer på nyttan än värdet på lägenheten. Många som verkligen vill ha en större lägenhet i stor stad så inte konstigt att just dessa stiger kraftigt.
Alltså som Jan mfl. Skriver, konsumtion för sitt eget behov.
Amorteringskravet kommer tillbaka och räntorna kryper snarare upp än ner, även om det kommer att gå långsamt. Det finns en tendens att unga familjer med barn föredrar ett billigare och enklare boende en bit från stan. Vet flera som renoverar fina men äldre ställen.
Vet inte vilken omfattning detta har egentligen men som mest kan det kanske göra att priserna planar ut. Att de sjunker tror jag inte.
Det är just detta tänk som jag själv märker främst bland ~30-åringar i min omgivning som gör att det kan sluta i ett riktigt blodbad. Bostadsmarknaden behöver kylas av ordentligt, sossarnas nya förslag till fastighetsskatt skulle vara en början.
Tror svaret finns på många ställen i forumet. Köp när ni behöver bostaden för att bo. Det går inte att förutsäga bostadspriserna ändå.
Man undrar hur detta kommer sluta, i vår förening såldes precis en lägenhet för en bit över 200’/kvm samma lägenhet såldes för 20 månader sen för 125’/kvm.
en 4.a på strax under 100kvm i stockholms innerstad. Värdeutvecklingen blev ca 9 milj eller strax under 500’/månad.
När kommer styrstavarna tro?
Stockholmspriserna räknas ju mycket på kvadratmeterpriset, så ert nuvarande boende hänger ju med. Speciellt som det verkar vara centralt (baserat på priserna).
Så länge er lägenhet hänger med så menar jag att det kvittar så länge det är ett boende ni söker och inte en investering. 70k eller 80k kvadraten är inte avgörande.
Fast för att det ska kunna fortsätta måste det väl ändå backas upp av löner? Snart sitter var och varannan stockholmare på 10-20 milj plus i uppbundet kapital i bostaden. Någon måste väl räkna och inse att det är galet att binda så mycket av ens totala förmögenhet i en tillgång. Lönerna är i sammanhanget rätt låga.