Folk är högt belånade till låga räntor.
Medhåll. Jag tycker också det är bisarrt. Min villa precis utanför Malmö kostar som särbons tvåa på Södermalm.
Jag ser ett stort moln torna upp sig…
Fast med normala löner får du ej lån på över 8-10 milj betyder att kapital om 10 milj skjuts till från tidigare försäljningar.
Att det lånas som tusan för att köpa första lägenheten för på 30-40 kvm för ca 5 milj och att belåningsgraden då är 85% köper jag. Men bostäder för 20-30 milj bygger på att karusellsen har snurrat ett tag. Om vi bortser från undantagen där vi har extrema löner/förmögenheter.
Lägenheterna för 20 MSEK är ju inte direkt de med “normala” löner som har. Snarare 10-15 MSEK lägenheterna.
Om man har ett objekt att sälja finns det ingen poäng med att vänta med att köpa. Ska man gå in från noll kan läget vara annorlunda.
I vissa områden är stora lägenheter ovanliga och är därför oproportionerligt dyra. Nu har pandemin drivit på utvecklingen ytterligare.
Tittar man på större lägenheter utanför innerstan kan det vara vettigt att titta på något hus också som referensobjekt. Jag menar inte att man nödvändigtvis borde köpa det men det ger lite perspektiv.
I exemplet i frågan är det ett par som köpt för 12 och nu säljer för över 20, de köper nytt och deras löner/jobb har knappast ändrats nämnvärt senaste året. Däremot lägger det säkert 10-15 milj i kontanter in i ett nytt boende.
Detta är ej heller första affären utan ökningen har byggts upp senaste åren. Därav menar jag att det är fullt möjligt för par med normala löner att köpa för 20 milj, kanske inte som första lägenhet men har du varit inne på bostadsmarknaden i stockholm och hela tiden maxat bolån är du där idag, den som varit återhållsam har helt klart ej haft samma utveckling.
Jovisst men det jag vände mig mot var interpolationen du gjorde:
Det är ett väldigt litet tvärsnitt av befolkningen och även av Stockholmarna som köper dessa lägenheter för dessa priser.
Att köpa som första lägenhet helt klart omöjligt men har du “tjänat” 5-10 milj på ökade värden är det möjligt trots väsentligt lägre löner. Det sjuka är dock att folk petar in dessa enorma belopp i sina bostäder trots löne-nivåer.
Tror dessvärre att spekulationsfaktorn i bostadsköp idag är en stor bidragande faktor.
Japp. I Stockholm var det genomsnittliga priset 3,66 MSEK för singelhushåll och 5,69 MSEK för sambos 2020. https://www.fi.se/contentassets/1f11d50883754a7da8c217457e154d46/den-svenska-bolanemarknaden-2021.pdf
Visst är det så, fel av mig. Men effekten är väl densamma över hela landet? Även om vi i centrala Stockholm pratar om andra belopp.
Poängen är att bostadspriserna stigit enormt och lönerna ej hängt med. Detta kan väl knappast vara hållbart, hur ska nästa generation ha en möjlighet att köpa bostad någonstans med denna utveckling?
Tack för lite bra statistik, kanske inte är fullt så illa utanför den bubbla jag råkar följa:)
Ja det var tvärtemot vad jag förväntade mig rätt betryggande att läsa igenom den där rapporten. Typ att 3% boränta ökar underskottet i antal hushåll från ~1% → ~2% och att strax under 2% av hushållen får underskott utan amortering vid 7% ränta.
Det sistnämnda skulle givetvis skapa sååå mycket andra problem men det är ändå ett styrkemått 
Undrar lite hur du menar här. Precis som du skriver ovan har ju många i Stockholm en enorm utveckling på pengarna i bostäder, ofta bättre än tex börsen. Så hur är det inte en bra ide att lägga in kapital så att man kan köpa nytt boende?
Ändå lite skrämmande,
I Stockholms stad, ja. I till exempel Upplands väsby får du en etta på 30 kvm för 1,5 miljoner, ca 230000 kr i kontantinsats. I Botkyrka ligger det ännu lite lägre, ca 1,3-1,4 miljoner.
10-15 procent ökning på 4 år är långt under snittet, speciellt för större lägenheter.
Köp större ASAP.
6 miljoner låter fortfarande sjukt billigt.
Då hade man ju bara sålt av bostaden, flyttat från Stockholm och varit FIRE.
Egentligen ganska provocerande att det går att tjäna så mycket på bostäder. Här håller en annan på att spara och investera men efter många år är man inte uppe i dom summorna.
Du kunde köpt Tesla med hävstång annars? Då hade du också kunna tjäna massa pengar ![]()
Om du tycker att värdeökningen på bostäder är provocerande måste väl samma sak gälla aktiesparande?
Nej. Jag menar att här håller man på och gör medvetna och genomtänkta val för att få sitt kapital att öka och så råkar folk bara bo till sig flera miljoner av misstag nästan. Otroligt provocerande!