HSB - Bospara åt Barn - värt för förtur av hyresrätt?

I Stockholm krävs nog minst +1800 poäng för riktigt attraktiva lägenheter.

Jag fick inte ens komma på visning med då ca 1555 poäng i våras.

1 gillning

Övriga Sverige verkar vara betydligt lättare. Tänker de stora universitetsstäderna ifall barnen vill plugga.

Med tanke på att det hela var tänkt som en tillfällig hyresreglering under världskrigen skulle jag inte spekulera i att det försvinner inom den närmsta tiden.

2 gillningar

PS. Man kan inte öppna ett ISK som ägs av en förälder om det gäller barnets medlemskap och bopoäng. Alltså behöver man låta det vara barnets ägda ISK och då får de pengarna när de är 18 år. Viktigt att känna till detta så det inte kommer som en överraskning.

2 gillningar

Ja så är det ju. Samtidigt kan man ju hoppas att det finns incitament till att inte röra pengarna om de dessutom generar i köpoäng. Jag registrerade för
mig och barnen nu. Extremt krånglig process och Danske Banks hemsida är tämligen svårnavigerad. Dock värdesätter jag högt att man hamnar i en till bostadskö, lite som att göra högskoleprovet - man får en till urvalsgrupp. Kanske går det också att förhandla sig till en bättre boränta också om man någon gång i framtiden vill flytta bolånet till danske (även om jag tvivlar stort på att så blir fallet)