Lönar sig private banking?

And that’s fine. Problemet är att folk får pb kunder att framstå som dumma, naiva och sakna förmåga på att fatta egna beslut.

Sen klarar man sig helt utmärkt utan pb, Men that’s beyond the point. Pb är en helt ok tjänst där det egentligen inte kostar mer än vad du får. ( Fasta rabatter, lounge,kurser, fina golfresor på 5stj resorts för en relativt billig slant.

De blir nog inte rika på mig. Men samtidigt blir jag nog kvar.

Springa för livet är i mina öron en larvig överdrift. Många pb kunder har ju en förmögenhet just för att de inte är finansiellt analfabeta och tar kritiken här med en nypa salt. Sen att vederbörande ska betala 50k för att vara med i pb tror jag inte på. De vill ju inte skrämma bort kunder med högt årspris. De vill ha in dig och sälja deras produkter. Ring tillbaka och fråga vad det kostar att vara med utan att investera något första året. Motivera med att du vill känna av.

Om du blir rekommenderad en suboptimal produkt på Elgiganten, slutar du handla där och skriker på gatan att de försökt lura dig? Du säger väl nej tack och köper den produkten du vill ha. Men inte slutar du handla på Elgiganten? Se det som en stor butik med massa olika produkter, både bra och dåliga. Men ett privilegium att få vara med för en billig slant.

2 gillningar

Vilken bank var det?

1 gillning

Jo. Om säljaren begriper mindre om produkterna än vad jag gör. Eller försöker pracka på mig något. Eller om deras produkter är ointressanta och i en lägre klass och högre än vad jag kan få någon annan stans.
Typ som PB :grin:

4 gillningar

Vilken bank kostar PB 1500kr/år?

1 gillning

De säljer samma produkter som alla andra i stora drag. Förstår inte er allergi mot pb. Det är ingen tvång att köpa dyra fonder hos dem. Tycker era argument inte är övertygande. Att man är så uptight att om någon försöker sälja något som är dyrt och inte är bra så får ni en anafylaktisk chock. Konstig
Inställning.

Du kan säkert få pb gratis. Jag förhandla inte utan de halvera priset från 3000 till 1500. Som andra har nämn i tråden, det går att förhandla, beroende på hur mycket du går liggandes hos dem. Kommer du med gränsvärdet så är det kanske knepigare.

Det är ingen som får någon anafylaktisk chock men jag tror många delar min aversion mot hård införsäljning av dyr och dålig produkt. Som konsument tar jag mina pengar någon annanstans, oavsett om det är en gammelbank eller Elgiganten.

Spring för livet, private banking är hemska och äckliga demoner som försöker länsa ditt konto för att tjäna så mycket pengar det går på avgifter, de kommer ta allt du har och de kommer inte skämmas.

Ser framför mig hur de dreglar med röda ögon som rabiessmittade hyenor när du kommer in som pensionär med flera miljoner där på banken, redo att utnyttja dig.

Lägg allt du vill investera i över 10 år på en billig global indexfond och sen resten på sparkonto med bra ränta, så, klart, nu behöver du inga mer tips!

1 gillning

Haha, I rest my case. Ni vinner.

3 gillningar

Är det där Warren Buffett?

3 gillningar

Hej Ingrid,
Får känslan av att du vill ha någon form av konkret plan/rådgivning av hela din ekonomi inte bara svar på om private banking lönar sig? Eller har jag kanske missförstått?

Utifrån den tankeställningen så förordar jag inte private banking för 50 000 kr utan att du initialt lägger pengar på en oberoende rådgivare som lägger upp en plan som du sedan håller dig till och möjligen uppdaterar vart 5:e år
Lycka till!

8 gillningar

Nej, du bör inte tacka ja till detta. Finns flertalet intervjuer som Jan hållit, bland annat med Paolo Sodoni, avsnitt 270, som kommer få dig på andra tankar.

Kortfattat så är sannolikheten att deras tjänster kommer göra dig rikare än om du bara sätter pengarna i billiga globala indexfonder ungefär lika stora som att jag kommer vinna Superbowl och bli framröstad som MVP.

Spring för livet.

Jag har haft PB både på Avanza o Nordnet men det är ju riktigt som “gammelbankernas” PB, både vg tjänster resp kostnad. Därför blev jag nyfiken på vad det är för ngn bank/fondkommisionär som erbjuder ngt mellanting(?) mellan avanza o gammelbankerna vg årsavgiften. Eller är det Swedbanks Premium-tjänst vi pratar om?

Kan det vara ett alternativ att istället betala för oberoende rådgivning vid något/några enstaka tillfällen?
Kanske åtminstone som en startpunkt.

Förmodligen får du bättre råd och betalar mindre än för PB-erbjudandet du skrev om.
Speciellt då man kan anta att de kommer att föreslå dyrare egna produkter.

Ja håller helt med här, vill man ha hjälp med sin ekonomi så är det bra att välja en oberoende rådgivare som inte tjänar pengar på avgifter, utan tar helt enkelt en klumpsumma som betalning för sin tjänst, och har inga egna fonder de kan rekommendera.

Men helt ärligt räcker det att man ställer frågor på det här forumet tycker jag nog allt.

2 gillningar

Tack för ett konkret råd.

1 gillning

Privat bakning hos Swedbank kostar 3000kr/år. Då ingår ett par träffar med vår kontakt och föreläsningar med lunch ett par gånger per år. De dyvlar inte på oss någonting, tack och lov. :pray:t2:

50 tkr låter svindyrt!!

En pensionär som redan har vunnit det ekonomiska spelet behöver inte spela längre. Jovist mer aktiefonder är bra till barnbarnen men föräldrarna kanske också är miljonärer

Får säga 3000kr för att par luncher låter också väldigt dyrt.

1 gillning