När jag går på sånna grejer är det mest för att jag känner mig lite utvald och viktig, innehållet är skitsamma
Sen är det alltid kul att smygspana in andra ”rikingar”
Tror min bank insett att folk inte vill höra mer sådant snack, de ordnade adventskonsert i en kyrka istället. Men ja, ganska hög medelålder fast några tog med sina barn.
Hur mycket tar de i avgift av dig? I all välmening, se till att räkna på det om du inte gjort det. Till och med en halv procent av ditt kapital per år kan ju bli många sköna tusenlappar per år.
Har själv en kompis som är med i private banking på sin bank (i USA). En gång om året dyker det upp skrytbilder på hans Facebook där han sitter på US Open som han får inbjudan till varje år av banken.
Han verkar tro att biljetterna är gratis .
Edit: Kul att höra lite från insidan dock. Många är väl där för att se och synas kanske?
Just denna Private Bankingen betalar jag ingenting för. Möjligen får jag något litet gratis lr billigare. Helt kopplat till mängden kapital hos institutet i fråga.
Vet inte just om det är ett sammanhang man vill se och synas i. Finns bättre ställen för det om man är lagd åt det hållet
Nja, på ett spa får du väl ut någonting av lyxbehandlingen. Här handlar det nog mera om att fluffa egot på de som har pengar över i förhoppningen om att de ska avyttra lite (eller mera) av sina pengar. Adam Smith, han med Wealth of Nations, föreslog ett system där de sysslolösa rika skulle luras att göra av med sina pengar på statustitlar och medaljer, så att det bundna kapitalet skulle komma ut i cirkulation där de gjorde mera nytta. Private Banking är kanske något åt det hållet.
Lite som Lars Vilks ”Ladonia” då, där man för några år sen via ”landets” hemsida kunde köpa sig kungliga titlar osv. Har för mig att en titel kostade 5000 kr eller något sånt
Spot on! Speciellt det där med äldre som går runt och käkar snittar, samt att medelåldern är hög.
Började gå på några Connoisseurevent för många år sedan men tröttnade efter 4-5 gånger då det inte gav något. Mest väldigt gamla människor som verkade känna varandra och de som stod för eventet som ville pracka på en dyra prylar
Fast frukostbuffén på Café Opera var nog det bästa jag upplevt.
För många verkar private banking mest handla om status. Jag har flera vänner som har tillgång till det och som gärna nämner att de ”ringt till private bankingen och kollat läget”. Jag kan förstå att det känns speciellt för dem, det är mänskligt att vilja känna sig lite viktig ibland.
Min erfarenhet är att de som har private banking ofta är människor som har ärvt sina tillgångar. Det är sällan jag träffat någon med akademisk bakgrund där, men det betyder absolut inte att de saknar kompetens. Ofta är de otroligt skickliga inom andra områden, som hantverk, affärer eller sport. Vi har alla våra olika styrkor.
Det påminner lite om fenomenet med trisslotter. Jag minns en gång när någon övervägde att köpa en trisslott för 5000 kronor eftersom två rutor med ”1 miljon” redan var framskrapade. När vi hjälpt till att räkna på sannolikheten, en chans på 4,5 miljoner, så valde personen klokt nog att avstå.
När det gäller ekonomer så kan jag ibland känna att de inte alltid har full förståelse för hur komplex och oförutsägbar börsen faktiskt är. Men många av dem är väldigt skickliga på att kommunicera och skapa trygghet, vilket också är en viktig förmåga.
Kul beskrivet. Jag är bland de yngsta när jag går på liknande event. Tycker det är ett kul avbrott i vardagen. Lite gott att äta och dricka och lite meningslöst mingel…
Ibland intressanta föredrag eller konserter.
Och pratar vi om Nordnets och Avanzas Private Banking-lösningar så är de ju väldigt lika deras vanliga lösningar, men lite billigare och att man blir bjuden på vissa event. Bara fördelar som jag ser det, men rätt liten betydelse.
Sedan finns det ju många andra private banking-aktörer som låtsas att man genom dem kan få tillgång till bättre placeringar än en billig global indexfond, vilket är lurendrejeri.
Det är ju rätt fantastiskt att de allra bästa placeringarna är nästan lika tillgängliga för någon som ska investera 1000 kr som för någon som ska placera 10 miljarder.
Jag var på ett Private Banking eller snarare Placerar möte hos Formue, nu senast i början på April, med snittar & dricka. Min känsla var att man hade en bra genomgång av världsläget, inget skryt över hur höga de % intäkterna är. Rådgivarna vill bygga upp en relation med dig, innan man slår till. Själv så har jag blivit väldigt tveksam till större investeringar den senaste tiden, jag har helt enkelt inte de kunskaperna, och jag tror att många med mig har blivit väldigt försiktiga.