Efter att ha läst igenom den här tråden och liknande så får jag känslan av att private banking mest är en lyxprodukt. Det är inte ett sätt att maximera sin avkastning, utan något man kan unna sig för att känna sig lite rikare, och förenkla en del saker i sin privatekonomi (dock till en relativt hög kostnad).
Är man rik är ju dock pengar ganska ointressant, den enda valutan av intresse är ju då rimligen tid.
Allt som ger mer tid åt det man vill göra är värt. Pengar är helt ointressant, det har ju de rika gott om.
Hört ett par intervjuer av rika människor och de tänker väldigt mycket på tid, och väldigt lite på pengar, tycker ändå det är intressant.
Vad kostar det att tanka en dieselbil?
2 minuter skulle en rik person svara, och 900 kr skulle en person svara som tänker på pengar.
Vad kostar det att ladda en elbil?
40 minuter skulle man då kanske svara som rik.
Skulle säga det är gratis. Är man rik laddar man ju hemma.
Jo, det är lite dyrare än den vanliga årsavgiften, men inte dyrare än andra banker. Företagspaket kostar ofta runt 2 tkr.
Vi har ändå känt att vi haft lite nytta av tjänsten.
Ok. Mitt företagspaket kostade 1,2k innan jag gick över till Bokio. Men det kanske ingår något mer i erat.
En tänkande människa förstår ju såklart att jag menar när man är ute på vift, inte hemma. Då kostar det 40 minuter att ladda och en dieselbil kostar 2 minuter att tanka, vilket du såklart vet.
Har också fått ett erbjudande om Private Banking i SEB. Haft ett rådgivande möte där jag fick information om att det kostar 5000 kr om året och att man då får företagets och den privata banktjänsten kostnadsfritt vilket innebär att mer än hälften av årskostnaden återbetalar sig.
Man får även rabatt på de egna och även de externa fonderna ( kickback)
Jag funderar på om man skulle ångra sig och vilja kliva ur efter exempelvis två år hur det blir om man sitter på en del specialplaceringar som inte är åtkomliga för privatpersoner och där spar horisonten är lång över 10 år tex private equity, EQT, placeringar. Tvingas man då sälja av sådana placeringar i förtid till dålig kurs?
En annan kunde här skrev att årskostnaden blev 1,4% för SEB private banking.
Min bankman som jag träffade mailade följande “På den del som du får rådgivning (diskretionärt och investeringsrådgivning) är kostnaden 0,80% (0,64% om vi använder depåförsäkring i bolaget) och du erhåller distributionsersättningen från respektive fond. Vissa placeringar tar vi som jag berättade endast halvt arvode dvs 0,40%. Enskilda aktier gratis.”
Hur låter det?
Svindyrt för en helt onödig tjänst.
Det låter som att dom säljer in “nästa nivå” och att du håller på att nappa.
Private banking är ett jättebra sätt för banken att tjäna pengar.
För din del: köp en eller ett par billiga indexfonder och sitt på pengarna.
Nej, det var så sent som 2017.