Nordnet Launches Major Private Banking Initiative – Aims to Become a Leader in Sweden

Nordnet is today strengthening its Private Banking offering with a comprehensive update including new features, a modernized design, and adjusted pricing.

“Today’s launch marks the beginning of a powerful commitment to savers with substantial capital to invest. Our goal is to become market leaders in Private Banking in Sweden,” says Gabrielle Hagman, Country Manager Sweden at Nordnet.

To become a Nordnet Private Banking customer, a total savings capital of at least SEK 2.5 million is required. The concept now introduces four distinct customer categories, compared to just one previously. These four categories offer different benefit packages, and the size of your total savings capital determines which category you belong to. The four categories are Gold (from SEK 2.5 million in savings capital), Platinum (from SEK 10 million), Black (from SEK 30 million), and Signature (from SEK 100 million).

4 gillningar

Nordnet steppar upp PB och premiumkunderbjudandet.

• Lägre courtage
  • Ränterabatt portföljbelåning
  • Räntebonus sparkonto
  • Rabatt bolåneränta
    Där Black (30-100 Miljoner SEK) erbjuds Styrränta +0,05-0,15%

Enligt Rasmus Järborg:

“and Sweden’s most competitive mortgage rate”

https://x.com/RJarborg/status/1932035014532759812

1 gillning

För mig är det mesta fortfarande betydelselöst, förutom ränterabatt på portföljbelåning och bolån.

3 gillningar

Känns lite samma som PB på Avanza, eller mitt ”BLACK MEMBERSHIP” på gymmet. Ger ingenting jag är intresserad av, och känns mest som ett sätt att få mig att känna mig speciell. Lite som när man på jobbet införde olika nivåer av konsulter och tack vare min långa arbetserfarenhet och höga kundnöjdhet så fick jag titeln ”Expert Consultant”. ”Vad innebär det? Får jag mer i lön?” frågade jag. ”Nä, men du kan ju skriva det på ditt visitkort!”

Iofs vet jag inte vad jag kunde vilja ha av min bank utom det jag får. Bättre värdepapperslån är nog det enda de kunde erbjuda mig som skulle göra mig intresserad.

TILLÄGG: Ah, ser nu att det eventuellt kommer? Men bara på 10+ mille-nivån?

4 gillningar

Se ingen fördel mot Montrose

Kanske man skall flytta över en del från Avanza så man kan vara Pro/PB hos båda.

Det var dock väldigt längesedan Avanza bjöd på några event med tilltugg.

Öh, så man kan ha 9M i portföljen, och få NOLL rabatt på bolåneränta?

Samtidigt kan man få attraktiva 2.75% hos Avanza redan vid 3M portfölj

6 gillningar

“Men något måste vi ju diversifiera på! Annars har vi ju inte olika paket” - Någon marknadschef troligen

Inte jämfört i detalj med hur det var tidigare, men känns inte som någon större skillnad eller förutom paketering? Och fortfarande höga, relativt huvudkonkurrenten, gränser för den kanske attraktivaste delen av hela paketet, alltså bolånerabatten?

3 gillningar

WeyBackMachine har en snapshot (https://web.archive.org/web/20250306213533/https://www.nordnet.se/se/tjanster/lan/bolan/private-banking) som visar deras ränta som startade 2025-01-01. Minns inte exakt var snitträntan låg på första januari, tror jag hade 3.2% hos SHB.
Iaf, då gav de rabatt från 5M.

Sen från april verkar de ha sänkt det ytterligare, till 2.5M Bolån Private Banking - Lägsta listräntan på marknaden | Nordnet

Men nu framgent ska gränsen ligga på 10M…

Nice! Då behöver jag bara skrapa ihop 30 miljoner på Nordnet alltså för att få bra rabatt på mitt bolån (som ligger på 1,5 miljoner).

Jag har ju redan några hundratusen sparat dessutom så lagom till min 100-årsdag kommer jag ha en grymt bra ränta om jag fortsätter spara i aktiefonder :pray:

10 gillningar

Pga bankgarantin är det väl bättre att inte ha allt på samma ställe. Löjligt dyra bolån om man inte har mer än 10 miljoner.

Tack för det tipset. Håller ändå på att ändrar så kan lika gärna flytta allt till Avanza istället

Det är dyrt att inte vara rik

1 gillning

Vad värre är om du signar upp med 12 miljoner för bolånet, så höjer de gränsen till 15 nästa månad :slight_smile:

De har ju höjt ifrån 2.5 till 10 mil sedan 2017. Så lite snabbare än inflationen.

Deras höjda gränser gäller bara för nya lån, åtminstone denna gång. Man ligger kvar på samma rabattnivå som man hade innan höjningen av gränserna. Det är förstås ingen garanti om framtiden dock.

Måste man ansöka om PB för det? Har aldrig sett nåt sånt erbjudande på min avanza

Ja det är för PB kunder Ett bolån för våra Private Banking-kunder | Avanza