Hur skulle du fördela 1 000 000 kr? Bakgrund: 54 år gammal och utflyttade barn

Hej

Jag har funderat på en sak som exempel lek med tanken att jag har 1 000 000 på mitt konto hur mycket ska jag investera på fonder och hur mycket ska jag låta sitta kvar som en buffert, jag har ingenting jag behöver pengar till för tillfälligt, utan mitt mål är att bygga ett så stort kapital som möjligt på 10år
just nu kör jag 50% i fonder och resten på ett bankkonto utan ränta vill så klart att det ska kännas tryggt och säkert.

Fredrik

Innan jag svarar så skulle jag gärna velat veta:

• Hur ser humankapitalet ut? (lätt att få jobb eller ej? / Ung eller gammal)
  • Hur ser boendet ut? / Kommer det ske ett skifte i livet de kommande 10 åren (t.ex. barn, sambo etc)
  • Hur har miljonen skapats? (jobb, arv, gåva eller liknande?)

Sedan kommer jag kunna svara bättre tänker jag.

1. Jag är 54år vuxna barn som har flyttat ut bor i en bostadsrätt på Kungsholmen
    har stabilt jobb
  2. kommer nog att kanske byta boende om ca 5år vid en sammanslagning med min särbo
  3. miljonen har jag sparat i hopp
1 gillning

Miljonen du sparat i hopp.
Längdhopp stavhopp eller höjdhopp?

:thinking:

2 gillningar

Snygt! Grattis till miljonen och en fin ekonomisk situation. :+1: Får jag fråga om belåningsgrad på BRF?

ha ha jag kan inte stava men jag kan skida :slight_smile:

1 gillning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: En miljon att investera med målet att säkra kapitalet mot inflation och bygga en trevlig pengamaskin

Hej
Jag köpte lägenheten för 5.2mil har lån på 2.8
amorterar 5000:- i månaden

Hej svaret kom sent från mig då jag inte kunde skicka mera meddelande samma dag
hoppas du hinner kolla på det

Hej Fredrik (@Fredrik54)

Jag tycker det är jättesvårt att sätta sig in i någon annans ekonomiska situation och svara något vettigt, men för egen del har jag funnit Fyra-hinkar-principen oerhört användbar och utifrån det beskrev jag i några steg i en annan tråd hur jag gått tillväga med att organisera min egen ekonomi. Svaret där vänder sig till en person i annat skede av livet än du (och jag) men stegen för att angripa problemet är de samma, även om svaren som kommer ut av det blir annorlunda.

Länkar mitt svar här och hoppas att det ger dig något: Size på hinkar - 24 år och snart köpa bostad

Tack Jörgen
Mycket bra tipps

1 gillning