PB-bolån Avanza, erbjuder överbryggningslån?

Funderar på flytta bolånen från Swedbank till Avanza där vi är Private Banking-kund. (Har ISK och det mesta av våra TJP där) Frågan är om man i framtiden vill byta boende och behöver ett tillfälligt överbryggningslån. Erbjuder Avanza det på något sätt direkt eller indirekt via någon samarbetspartner?

Är/närmar oss ”pensionsnedtrappning”. Vi har redan upplevt hur hårdnackat bankerna fokuserar på löpande inkomster (främst av tjänst). Så vi har svårt få till nya/utökade lån tillfälligt, eller ens behålla nuvarande lånenivå om vi i framtiden vill flytta lånen och den nya banken ska räkna lika stelbent på det.

Någon som har erfarenhet om Avanza hjälper till med tillfälligt överbyggningslån vid byte av bostad?

3 gillningar

Nej, men har upplevt dem relativt enkla att ha att göra med. Hojta gärna till om du kollar med deras kundtjänst i nästa vecka (om ingen här vet).

Det jag tycker är smidigt med dem är den där halva miljonen i mer eller mindre checkkredit.

Det är både ris och ros med Avanzas Superbolån. Jag är också PB-kund där och informationen är bedrövligt. Dels så skall alla dokument signeras manuellt (SCRIVE kanske) och jag som bor i BRF skulle sköta administrationen av pantförskrivningen åt de. Det irriterade mig så pass mycket att jag ringde in och de sa, nej nej. Det är en gammal instruktion. Ni skriver på 3 dokument, pantförskrivningen,skuldebrevet och sen utbetalningsdokumentet.

Gällande brygglån så har de sagt att lånet täcker bara för primärbostaden, dock får du en massa extra låneutrymme i och med bolånet flyttas dit.

1 gillning

Hej!

Nej de har tidigare iaf inte hjälp till med sådant. Mannfår då byta bank tillfälligt var deras svar tidigare

1 gillning

Vad är detta?:thinking:

Berätta mer.

läs här, expandera “Det här är flex”.

Det blir typ som en checkkredit upp till 500K.

2 gillningar

Är också PB kund men blev för ngr år sedan lite matt när de sa att de värderar bostadsvärdet med jämna mellanrum för att se om lånet fortfarande är under 50 % av värderingen.
Det blir ju knepigt när bostadsmarknaden dippar.
Så jag hoppade att använda mig av deras bolån.

1 gillning

Ja men de kastar inte ut en för det. Det kan bli en räntejustering bara