Jag är i den kanske ovanliga situationen att jag nått Private Banking-nivå på Avanza samtidigt som jag varit utan jobb i ett drygt år. Min plan är att börja plugga och få omställningsstudiestöd, men CSN har inte behandlat min ansökan än. Med PB ingår möjligheten att få ett bolån till bättre ränta än vad min sambo och jag har på SBAB nu, men kommer vi kunna flytta lånet när jag inte har en anställning? Det görs väl någon sorts kreditprövning antar jag.
Ovanlig situation, men förhoppningsvis någorlunda ok för din del. Vi har flyttat lån till Avanza utan prövning , då sas det att själva statusen som PB räcker. Enkel och smidig procedur. Kolla med Avanza för säkerhets skull.
NEJ! KALP och vanlig bedömning av aktuell löpande betalningsförmåga kopplad mot lånenivå gäller ändå är det besked jag fått. Att det finns x miljoner på konton hos Avanza är något de knappt ens tar med i bedömningen om/hur mycket du får låna. (Fått lära mig den hårda vägen genom att personligen själv stångas med Avanza angående flytt av bolån vid två tillfällen de tre senaste åren)
Ok då har vi olika erfarenhet. För några år sedan sökte vi ”vanligt lån” i Avanza och då var det konventionell prövning, men av olika skäl fullföljde vi inte. Några år senare kom vi in i PB och fick ett lån utan prövning.
Så TS bör kolla med Avanza vad som gäller i detta fall.
Avanza gav mig PB-lån men missade att pantsätta huset, vilket upptäcktes först när jag sålde det - det saknades pantbrev ![]()
Ojdå, verkligen inte ok. I vårt fall är det bostadsrätt och vår redovisningsfirma sa att Avanza skötte det exemplariskt, vilket inte alla gör. Det sköttes av en särskild enhet inom Avanza i Norrland