Varför vill banker inte ge ut bolån under 500.000 kr?

Hej
Bindningstiden på vårt 3-åriga bolån på ca 400.000 kr går ut snart. Varför vill inte vissa bolåneinstitut låna ut under 500.000 kr? Nuvarande är Swedbank, det borde finnas bättre.

Oj, bra fråga. Det visste jag faktiskt inte. Kanske @Nestor vet?

Verkar som Skandia erbjuder bolån från 200 000 SEK. :+1:

Är själv i ungefär samma sits.
Har dessutom ett lantbrukslån som det kallas, (fast lånet är på en skogsfastighet).
Många banker ger inte ut lantbrukslån.
Har belåningsgrad på typ 20%

Tänkte jag skulle försöka leta efter bättre ränta än de ca 1,7% jag har nu hos LF.

Totalt ointresse!
Landshypotek tex erbjöd 1,9% har jag för mig.

Förklaringen jag fick var att det är för lite pengar. De har ju samma administrativa kostnader oavsett lånebelopp så de tjänar för lite.
Man får väl vara glad åt att ha lite lån i stället eller belåna för investering.

1 gillning

Vet inte varför vissa banker har så låg servicenivå.

Att inte alla banker vill låna ut till jordbruk är lättare att svara på. Jordbruk behöver en betydligt högre kompetensnivå än villor och bostadsrätter, varför alla banker inte vill satsa på detta.

Bankerna finansierar sig i sin tur på den internationella obligationsmarknaden. Jordbruk och villor/bostadsrätter ges ut som olika obligationslån. Det blir då ytterligare en orsak till att man undviker jordbruk.

1 gillning

Ni kanske kan kolla in Avanzas bolån. Det är egentligen ett annat bolag som erbjuder det men jag tror de har köpt in sig som delägare. Tror bolåne-delen drivs av Stabelo.

Det mesta i ansökningsprocessen är ganska enkelt eftersom de gallrar baserat på belopp och därför kan de hålla nere avgifterna och risken osv.

Grejen är att de tar bara emot de som vill låna under 60%. Dessutom kan man ju köra amorteringsfritt om man lånar under 50% som vi tänkte här, så det är därför jag varit inne och kikat lite på dem.

Ta en titt där, jag skulle iaf ansöka själv innan det blev ändrade planer.

Minst 500 000 kr där också och troligen inte lantbrukslån heller.

OK hade missat det med 500 K. Men rent teoretiskt är jag nyfiken på vad som händer om man isf lånar 500 K och amorterar av 100 K relativt fort eller varför inte placera överskottet. Om det nu är så svårt att hitta konkurrenskraftiga lån i just den storleken menar jag.

“Lånet förutsätter panträtt i fast egendom eller bostadsrätt.” Ett lantbruk borde kunna räknas som fast egendom, fast det står “bostadsrätt / villa” i formuläret. Kostar inget att ringa och fråga. De hade OK/trevlig telefonsupport sist.

1 gillning

Okej, jag får undersöka saken.

Ta ett lån på Avanza/Stabelo på 500.000kr och bind i t.ex. ett år (1.05% ränta). Sätt in delen du inte hade tänkt låna på Klarna sparkonto Fast 12 månader för 1.30% ränta. Du får mer pengar än du betalar för lånet.

4 gillningar

1,05% är det möjligt?
Sen tror jag ändå inte jag får låna, men ska som sagt kolla upp saken.

Du har räntorna på länken

Marcus! Alla typer av fastigheter är fast egendom. Detta innebär inte att instituten behandlar jordbruksfastigheter och industrifastigheter på samma sätt som villor!

Åtminstone tidigare har SEB och Danske Bank lånat ut pengar till jordbruksfastigheter. Försök där i stället.

Har nu kollat och Avanza erbjuder inte lån till skogs eller lantruksfastigheter.

Samma admin som vid ett lån på 5.000.000, men med 1/10 av intäkterna, är svaret.

1 gillning

Tomas, som jag skrev ovan så ger Avanzas samarbetspartners inte ut den typen av obligationer.

Jo jag vet.
Men jag blev ju uppmanad att ändå undersöka saken.
Vilket jag nu gjorde

Japp, jag har 1,05% på mitt bolån med 1-årig bindningstid. Ligger på ungefär 60-65% belåningsgrad.

Tomas. Ok. Ursäkta att jag inte uttryckte mig tydligt nog tidigare i tråden.

Absolut ingen fara. Du var tydlig med hur du ansåg att det ligger till, men i och med att det ifrågasattes ville jag göra en dubbelkoll. :slightly_smiling_face: